Σελίδες

Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 2012

Η ημερίδα του Παγκρήτιου Συνδέσμου Θεολόγων για το νέο Πρόγραμμα Σπουδών Θρησκευτικών

Του Γεωργίου Στριλιγκά, Σχολικού Συμβούλου Θεολόγων, Προέδρου του Παγκρήτιου Συνδέσμου Θεολόγων

Ο Παγκρήτιος Σύνδεσμος Θεολόγων πραγματοποίησε παγκρήτια θεολογική ημερίδα στο Ηράκλειο, το Σάββατο 25 Φεβρουαρίου 2012. Στο πλαίσιο της ημερίδας έγινε εκδήλωση ενημέρωσης-διαλόγου, με θέμα «Το νέο πιλοτικό Πρόγραμμα Σπουδών στα Θρησκευτικά», καθώς επίσης η ετήσια τακτική Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου. Έλαβαν μέρος θεολόγοι εκπαιδευτικοί από ολόκληρη την Κρήτη.
Στην εκδήλωση για το νέο Πρόγραμμα Σπουδών, την κεντρική εισήγηση με θέμα «Βασικές αρχές, προσανατολισμοί και καινοτομίες του νέου Προγράμματος Σπουδών στα Θρησκευτικά», έκανε ο κ. Σταύρος Γιαγκάζογλου, δρ. θεολογίας, Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου / Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Στην ομιλία του ο εισηγητής παρουσίασε αδρομερώς τις βασικές αρχές και τα περιεχόμενα του Προγράμματος Σπουδών, με έμφαση στα καινοτομικά του χαρακτηριστικά. Εξήγησε γιατί το νέο Πρόγραμμα Σπουδών χαρακτηρίζεται σε μεγάλο βαθμό Πρόγραμμα Διαδικασίας, αφού δίνει έμφαση στη διδακτική διεργασία και έρχεται να στηρίξει πολύπλευρα και πρακτικά τη διδασκαλία-μάθηση. Αναφέρθηκε διεξοδικά στο θεωρητικό υπόβαθρο και το παιδαγωγικό πλαίσιο της αλλαγής και εξήγησε ότι πρόκειται για περαιτέρω ανάπτυξη και εμπλουτισμό των θετικών στοιχείων που ήδη στα τελευταία χρόνια έχουν δοκιμαστεί στην εκπαίδευση. Τόνισε την κεντρική θέση που έχει στο νέο Πρόγραμμα Σπουδών η Ορθόδοξη Παράδοση, ως τοπική ιστορία, πίστη, λατρεία, ζωή και γενικότερα πολιτισμός. Επίσης, μίλησε για το άνοιγμα διαλόγου και κριτικής προσέγγισης που επιχειρείται προς τις μεγάλες χριστιανικές και θρησκευτικές παραδόσεις του κόσμου. Πρόκειται για στοιχειώδη θέματα που εισάγονται με προσοχή και με βάση τα ιδιαίτερα ψυχοπαιδαγωγικά χαρακτηριστικά των παιδιών, με σκοπό από τη μια την καλύτερη κατανόηση της οικείας παράδοσης και από την άλλη την καλλιέργεια του αναγκαίου σεβασμού προς τη διαφορετικότητα. Τέλος, τον ελπιδοφόρο προσανατολισμό προς τη διερευνητική, συνεργατική και βιωματική μάθηση, με άφθονες διδακτικές προτάσεις και νέα διδακτικά υλικά που παρέχονται τόσο από το νέο Πρόγραμμα Σπουδών όσο και τον πολυσέλιδο Οδηγό του Εκπαιδευτικού.

Ακολούθησε εισήγηση-παρουσίαση από τον γράφοντα, με θέμα «Η διδασκαλία στα Θρησκευτικά με βάση το νέο Πρόγραμμα Σπουδών». Η εισήγηση αναφέρθηκε στο πώς προσεγγίζεται και αξιοποιείται το Πρόγραμμα Σπουδών στο διδακτικό έργο και επικεντρώθηκε σε συγκεκριμένα παραδείγματα διδακτικών προσεγγίσεων.

Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε εκτενής συζήτηση, στην οποία είχαν την ευκαιρία να μιλήσουν πολλοί θεολόγοι, που ενδιαφέρθηκαν να πληροφορηθούν κυρίως για επιμέρους διαστάσεις των προτεινόμενων περιεχομένων, τον ρόλο των νέων τεχνολογιών, τις διαδικασίες αξιολόγησης κ.ά. Πολλοί δεν έκρυψαν την ανησυχία τους για τις αναμενόμενες αλλαγές στο Γενικό και Επαγγελματικό Λύκειο και την τύχη του μαθήματος των Θρησκευτικών σε αυτά. Εντύπωση προκάλεσε η αυθόρμητη παρέμβαση εκπαιδευτικού από σχολείο όπου ήδη εφαρμόζεται πιλοτικά το νέο Πρόγραμμα Σπουδών, ο οποίος περίγραψε ως πολύ ενθαρρυντικές τις μέχρι τώρα εντυπώσεις, αν και δεν απουσιάζουν, όπως είναι αναμενόμενο, ορισμένες πρακτικές δυσκολίες που αφορούν στην πιλοτική εφαρμογή.

Την εκδήλωση τίμησε με την παρουσία του ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Κρήτης κ. Ειρηναίος, ο οποίος υποδέχθηκε τους θεολόγους, αφού η εκδήλωση φιλοξενήθηκε σε χώρο της Ιεράς Αρχιεπισκοπής, παρακολούθησε τις εργασίες από την αρχή μέχρι το τέλος, υπέβαλε καίριες ερωτήσεις και παρατηρήσεις για τα θεματικά περιεχόμενα και τις μεθόδους διδασκαλίας που προτείνει το νέο Πρόγραμμα Σπουδών. Ιδιαιτέρως αναφέρθηκε στην αξία σπουδής της Ορθόδοξης παράδοσης και τόνισε το πνεύμα ομόνοιας, ενότητας και διακονίας που πρέπει να διακρίνει τους θεολόγους.

Τελικά, η πρόταση του νέου Προγράμματος Σπουδών των Θρησκευτικών, όπως παρουσιάστηκε και συζητήθηκε στην ημερίδα των θεολόγων της Κρήτης:
1. Παρουσιάζει ένα μάθημα ανοικτό και πλουραλιστικό. Διατηρεί και αναπλαισιώνει τον γνωστικό και παιδαγωγικό του χαρακτήρα.

2. Λαμβάνει υπόψη τις απαιτήσεις των καιρών και τις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες των μαθητών.

3. Οι συντεταγμένες του μαθήματος των Θρησκευτικών ξεκινούν και έχουν επίκεντρο τη θρησκευτική παράδοση του τόπου. Εάν θελήσουμε να τις απεικονίσουμε σχηματικά, στον πυρήνα του μαθήματος διακρίνουμε, σε ένα πρώτο βασικό κύκλο, την Ορθόδοξη παράδοση, στη συνέχεια ξεδιπλώνεται ένας δεύτερος κύκλος που περιλαμβάνει τις μεγάλες χριστιανικές παραδόσεις της Ευρώπης και τέλος ένας ευρύτερος κύκλος που περιλαμβάνει ορισμένα στοιχεία από τις μεγάλες θρησκείες του κόσμου. Τελικά, το Πρόγραμμα Σπουδών, εξασφαλίζοντας τον σεβασμό στον πλουραλισμό και την ετερότητα, αναφέρεται σε ένα «στιβαρό μορφωτικό πλαίσιο γνώσης και κατανόησης του Χριστιανισμού και της Ορθοδοξίας, ως πνευματικής και πολιτισμικής παράδοσης της Ελλάδας και της Ευρώπης αλλά και ως ζωντανής πηγής έμπνευσης, πίστης, ηθικής και νοηματοδότησης για τον κόσμο και τον άνθρωπο, τη ζωή και την ιστορία».

4. Για την προσέγγιση του θρησκευτικού φαινομένου στην ιστορία και στον πολιτισμό προτείνονται ερευνητικές, κριτικές και διαλεκτικές μαθησιακές διεργασίες, καθώς επίσης η προσωπική, ελεύθερη, κριτική, δημιουργική, ενεργητική και συνεργατική συμμετοχή των μαθητών.

5. Τέλος, η πιλοτική εφαρμογή του Προγράμματος αποσκοπεί στην ευρύτατη διδακτική δοκιμή, τον αναστοχασμό και τις αναγκαίες τροποποιήσεις και βελτιώσεις όπου αυτό κριθεί αναγκαίο. Επιβάλλεται ο καλόπιστος διάλογος και η συνεργασία όλων των συντελεστών του εκπαιδευτικού έργου, για την ευόδωση αυτού του σκοπού.
Με βάση όλα τα παραπάνω, η ημερίδα του Παγκρήτιου Συνδέσμου Θεολόγων μπορεί να θεωρηθεί ότι στέφθηκε με επιτυχία από όλες τις πλευρές: Τη συμμετοχή των θεολόγων εκπαιδευτικών, τις ενδιαφέρουσες εισηγήσεις, τη γόνιμη συζήτηση και κυρίως το πολύτιμο πνεύμα συνεργασίας που επικράτησε, με γνώμονα τον κοινό σκοπό για την προαγωγή και ανανέωση του μαθήματος των Θρησκευτικών.
Οφειλόμενη διευκρίνιση: Ο γράφων επιστράτευσε φιλότιμα το δημοσιογραφικό του δαιμόνιο για να συλλάβει τυχόν κρυφο-νεοεποχίτικες προσεγγίσεις ή κάποιο ίχνος έστω λανθάνοντα θρησκευτικού συγκρητισμού στην εκδήλωση, χάριν του φιλοπερίεργου και φιλοθεάμονος διαδικτυακού κοινού, πλην όμως απέτυχε παταγωδώς. Κατά γενική ομολογία, σκέτη ματαιοπονία! Ίσως ο εκκλησιαστικός χώρος, ίσως τα πρόσωπα όλων των συμμετεχόντων, ίσως τα υπό διαπραγμάτευση θέματα, ίσως το εκκλησιαστικό χρώμα των ημερών, ίσως όλα αυτά μαζί ενέπνευσαν «πνεύμα σωφροσύνης, ταπεινοφροσύνης, υπομονής και αγάπης» αποδιώχνοντας κάθε «πνεύμα αργίας, περιεργείας, φιλαρχίας και αργολογίας». Καλή Τεσσαρακοστή αδελφοί!

Δευτέρα 27 Φεβρουαρίου 2012

Αλέξανδρος Σμέμαν : Μεγάλη Σαρακοστή και νηστεία


Η σωματική νηστεία είναι απαραίτητη μεν αλλά χάνει κάθε νόημα και γίνεται αληθινά επικίνδυνη αν ξεκοπεί από την πνευματική προσπάθεια , από την προσευχή και την αυτοσυγκέντρωση.
Στη ζωή της πρώτης Εκκλησίας, νηστεία πάντοτε σημαίνει τέλεια αποχή από την τροφή, κατάσταση πείνας, ώθηση του σώματος στα άκρα. Εδώ -;όμως ανακαλύπτουμε ακόμα ότι η νηστεία σαν μια σωματική προσπάθεια δεν έχει κανένα νόημα χωρίς το πνευματικό συμπλήρωμά της «...εν νηστεία και προσευχή». Αυτό σημαίνει ότι χωρίς την αντίστοιχη πνευματική προσπάθεια, χωρίς να τρεφόμαστε με τη Θεία Πραγματικότητα, χωρίς ν'; ανακαλύψουμε την ολοκληρωτική μας εξάρτηση από το Θεό και μόνο απ'; Αυτόν, η σωματική νηστεία θα καταντήσει μια πραγματική αυτοκτονία. Αν ο ίδιος ο Χριστός πειράστηκε ενώ νήστευε, εμείς δεν έχουμε την παραμικρή πιθανότητα ν'; αποφύγουμε έναν τέτοιο πειρασμό. Η σωματική νηστεία είναι απαραίτητη μεν αλλά χάνει κάθε νόημα και γίνεται αληθινά επικίνδυνη αν ξεκοπεί από την πνευματική προσπάθεια , από την προσευχή και την αυτοσυγκέντρωση. Η νηστεία είναι μια τέχνη που την κατέχουν απόλυτα οι άγιοι. Θα ήταν αλαζονικό και επικίνδυνο για μάς αν δοκιμάζαμε αυτή την τέχνη χωρίς διάκριση και προσοχή. Η λατρεία της Μεγάλης Σαρακοστής μάς υπενθυμίζει συνέχεια τις δυσκολίες, τα εμπόδια και τους πειρασμούς που περιμένουν όσους νομίζουν ότι μπορούν να στηριχτούν στη δύναμη της θέλησής τους και όχι στο Θεό.
Για το λόγο αυτό εκείνο που πρώτα απ'; όλα χρειαζόμαστε είναι μια πνευματική προετοιμασία για την προσπάθεια της νηστείας. Και αυτή είναι να ζητήσουμε από το Θεό βοήθεια επίσης να κάνουμε τη νηστεία μας θεο- κεντρική. Να νηστεύουμε εν ονόματι του Θεού. Πρέπει να ξανανιώσουμε ότι το σώμα μας είναι ναός της Παρουσίας του. Είναι ανάγκη να ξαναβρούμε ένα θρησκευτικό σεβασμό για το σώμα, την τροφή, για το σωστό ρυθμό της ζωής. Όλα αυτά πρέπει να γίνουν πριν αρχίσει η νηστεία, ώστε όταν αρχίσουμε να νηστεύουμε να είμαστε εφοδιασμένοι με πνευματικό οπλισμό, με το όραμα και το πνεύμα της μάχης και της νίκης.
Κατόπιν έρχεται η ίδια η νηστεία. Σύμφωνα με όσα είπαμε παραπάνω η νηστεία μπορεί να πραγματοποιηθεί σε δύο επίπεδα: πρώτα σαν ασκητική νηστεία και δεύτερον σαν γενική νηστεία. Η ασκητική νηστεία περιλαμβάνει μια δραστική μείωση της τροφής έτσι ώστε η συνεχής κατάσταση πείνας να μπορεί να βιωθεί σαν υπενθύμιση του Θεού και σαν διαρκής προσπάθεια συγκέντρωσης του νου μας στο Θεό. Όποιος το έχει δοκιμάσει αυτό -;έστω και για λίγο- ξέρει ότι η ασκητική νηστεία αντί να μάς αδυνατίζει, μάς ξαλαφρώνει, μάς ευκολύνει στην αυτοσυγκέντρωση, μάς κάνει νηφάλιους, χαρούμενους και καθαρούς. Αυτός που νηστεύει έτσι, παίρνει την τροφή σαν αληθινό δώρο του Θεού. Είναι συνέχεια στραμμένος προς τον εσωτερικό κόσμο ο οποίος, ανεξήγητα, γίνεται ένα είδος τροφής.[...]
Όσο για την γενική νηστεία είναι ανάγκη αυτή να περιορίζεται σε διάρκεια και να συνδυάζεται με τη Θεία Ευχαριστία. Με τις παρούσες συνθήκες ζωής η καλύτερη μορφή αυτής της νηστείας είναι η μέρα πριν από τη βραδινή Θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων. Είτε νηστεύουμε αυτή τη μέρα από νωρίς το πρωί είτε αργότερα, το βασικό σημείο είναι να ζούμε όλη τη μέρα σαν μια μέρα προσδοκίας, ελπίδας, μια μέρα πείνας για τον ίδιο το Θεό. Δηλαδή να αυτοσυγκεντρωθούμε και να σκεφτούμε αυτό που πρόκειται να έρθει, το δώρο που θα πάρουμε και που για χάρη του απαρνούμαστε όλα τ'; άλλα δώρα.
Ύστερα απ'; όσα είπαμε, πρέπει πάντα να θυμόμαστε ότι όσο περιορισμένη και αν είναι η νηστεία μας -; εφ'; όσον είναι αληθινή νηστεία -; θα μας οδηγήσει στον πειρασμό, στην αδυναμία, στην αμφιβολία και στον ερεθισμό. Μ'; άλλα λόγια δηλαδή θα είναι μια πραγματική μάχη και πιθανόν ν'; αποτύχουμε πολλές φορές. Αλλά αν ανακαλύψουμε ότι η χριστιανική ζωή είναι μάχη και προσπάθεια, τότε βρήκαμε το βασικό στοιχείο της νηστείας. Μια πίστη που δεν έχει ξεπεράσει τις αμφιβολίες και τον πειρασμό σπάνια μπορεί να θεωρηθεί αληθινή πίστη. Δυστυχώς, δεν υπάρχει καμιά πρόοδος στη χριστιανική ζωή χωρίς την πικρή εμπειρία της αποτυχίας. Πάρα πολλοί άνθρωποι αρχίζουν να νηστεύουν με ενθουσιασμό και σταματούν μετά την πρώτη αποτυχία. Θα μπορούσα να πω ότι ακριβώς σ'; αυτή την πρώτη αποτυχία έρχεται η πραγματική δοκιμή. Αν μετά την αποτυχία και την συνθηκολόγηση με τις ορέξεις μας και τα πάθη μας ξαναγυρίσουμε όλα απ'; την αρχή και δεν υποχωρήσουμε όσες φορές κι αν αποτύχουμε, αργά ή γρήγορα η νηστεία μας θα φέρει τους πνευματικούς καρπούς της. Ανάμεσα στην αγιότητα και τον απαγοητευτικό κυνισμό βρίσκεται η μεγάλη και θεϊκή αρετή της υπομονής -; υπομονή πρώτα απ'; όλα για τον εαυτό μας. Δεν υπάρχει σύντομος δρόμος για την αγιότητα, για κάθε σκαλοπάτι πρέπει να πληρώσουμε ολόκληρο το αντίτιμο. Έτσι, το καλύτερο και ασφαλέστερο είναι ν'; αρχίσουμε με το ελάχιστο -; ακριβώς λίγο πάνω από τις φυσικές μας δυνατότητες- και ν'; αυξήσουμε τις προσπάθειές μας λίγο λίγο, παρά να επιχειρήσουμε πηδήματα σε μεγάλα ύψη στην αρχή και να σπάσουμε μερικά κόκκαλα πέφτοντας στη γη!
Σαν συμπέρασμα: από μια συμβατική και τυπική νηστεία -; δηλαδή νηστεία από υποχρέωση και συνήθεια -; πρέπει να γυρίσουμε στην πραγματική νηστεία. Ας είναι περιορισμένη και ταπεινή αλλά να είναι συνεχής και αποφασιστική. Ας αντιμετωπίσουμε έντιμα τις πνευματικές και φυσικές μας δυνατότητες και ας ενεργήσουμε ανάλογα, ας θυμόμαστε πάντως ότι δεν μπορούμε να νηστέψουμε χωρίς να προκαλέσουμε αυτές τις δυνατότητες, χωρίς να ενεργοποιήσουμε στη ζωή μας τα θεϊκά λόγια «τα αδύνατα παρ'; ανθρώποις δυνατά εστί παρά τω Θεώ».
                                                                                                                                                          Πηγή: http://e-theologia.blogspot.com/2012/02/blog-post_9584.html

Κατηχητήριος Λόγος του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου για τη Μεγάλη Σαρακοστή



Ἀριθμ. Πρωτ. 101

+ Β Α Ρ Θ Ο Λ Ο Μ Α Ι Ο Σ

ΕΛΕῼ ΘΕΟΥ
ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ - ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ
ΚΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ
ΠΑΝΤΙ Τῼ ΠΛΗΡΩΜΑΤΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ, ΧΑΡΙΣ ΕΙΗ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ
ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ ΚΑΙ ΚΥΡΙΟΥ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ,
ΠΑΡ’ HΜΩΝ ΔΕ ΕΥΧΗ, ΕΥΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΣΥΓΧΩΡΗΣΙΣ


«Περιχαρῶς δεξώμεθα πιστοί, τὸ θεόπνευστον διάγγελμα τῆς νηστείας».

Ἀγαπητοὶ ἐν Χριστῷ ἀδελφοὶ καὶ τέκνα ἐν Κυρίῳ,

Κατὰ τὸν τελευταῖον καιρὸν παρατηρεῖται μία ἔξαρσις ἀνησυχιῶν. Πολλὰ προβλήματα ἀναφύονται. Ὁ κόσμος ὑποφέρει καὶ ζητεῖ βοήθειαν. Διερχόμεθα πράγματι μίαν γενικωτέραν δοκιμασίαν. Ἄλλοι τὴν ὀνομάζουν ὕφεσιν οἰκονομικήν, ἄλλοι κρίσιν πολιτικήν. Δι᾿ ἡμᾶς εἶναι ἐκτροπὴ πνευματική. Καὶ ὑπάρχει θεραπεία. Πολλαὶ λύσεις δίδονται καὶ ἀπόψεις ἀκούγονται. Ἀλλὰ τὰ προβλήματα παραμένουν. Ὁ ἄνθρωπος αἰσθάνεται ἐγκαταλελειμμένος καὶ μόνος. Ἀγνοεῖται ἡ βαθυτέρα φύσις του. Παραμένει εἰς τὴν κατήφειαν τῆς ἀσαφείας καὶ τῆς ἀπογνώσεως.

Αἱ προτεινόμεναι λύσεις, ὁποιανδήποτε κατεύθυνσιν ἢ ἔκβασιν καὶ ἂν ἔχουν, δὲν λυτρώνουν τὸν ἄνθρωπον, διότι ἐκ προοιμίου τὸν ἀφήνουν δέσμιον τῆς φθορᾶς καὶ τοῦ θανάτου. Ἡ Ἐκκλησία εἶναι ὁ Θεάνθρωπος Κύριος, ὁ ἐλευθερωτὴς τῶν ψυχῶν ἡμῶν. Εἰσερχόμενος ὁ ἄνθρωπος εἰς τὸν χῶρον τῆς Ἐκκλησίας εἰσέρχεται εἰς τὸ κλῖμα τῆς θείας παρακλήσεως, τῆς συμφιλιώσεως τοῦ οὐρανοῦ καὶ τῆς γῆς. Ἔρχεται εἰς τὰ ἴδια. Ἠρεμεῖ τὸ πνεῦμα του. Εὑρίσκει ἕν οὐράνιον κάλλος καὶ μίαν ὡριμότητα πνευματικὴν «εὐωδίας ἐνθέου πληροῦσαν πέρατα κόσμου».Ἡ Ἐκκλησία γνωρίζει ὅλα ὅσα ὑποφέρομεν. Καὶ ἔχει τὴν δύναμιν νὰ μᾶς ἐλευθερώσῃ. Μᾶς καλεῖ εἰς μετάνοιαν. Δὲν ὡραιοποιεῖ τὸ ψεῦδος οὔτε ἀποκρύπτει τὰ δεινά. Λέγει ὅλην τὴν ἀλήθειαν. Καὶ προτρέπει τὸν ἄνθρωπον νὰ ἀντικρύσῃ τὴν πραγματικότητα ὡς ἔχει. Νὰ συνειδητοποιήσωμεν ὅτι εἴμεθα γῆ καὶ σποδός.

Εἰς τὸν Μέγαν Κανόνα τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέου γίνεται λόγος διὰ τὰ δάκρυα τῆς μετανοίας καὶ τὸν κλαυθμὸν τοῦ πένθους, τὸν πόνον τῶν τραυμάτων. Ἀλλὰ ἀκολουθεῖ ἡ ἀνάπαυσις τῆς ψυχῆς καὶ ἡ ὑγεία τοῦ πνεύματος. Ὑπάρχει ὁ Πλάστης καὶ Σωτὴρ ἡμῶν. Ἐκεῖνος διὰ τὸ πλῆθος τοῦ ἐλέους Του μᾶς ἐτοποθέτησεν εἰς τὸ μεθόριον τῆς ἀφθαρσίας καὶ τῆς θνητότητος. Δὲν μᾶς ἐγκατέλειψεν. Ἦλθε καὶ μᾶς ἔσωσε. Κατέλυσε τῷ Σταυρῷ Του τὸν θάνατον. Ἐχαρίσατο ἡμῖν τὴν ἀφθαρσίαν τῆς σαρκός.

Ἐφ᾿ ὅσον εἴμεθα σύμφυτοι τοῦ Χριστοῦ, διατὶ ταρασσόμεθα ματαίως; Διατὶ δὲν προστρέχομεν εἰς Αὐτόν; Ἡ Ἐκκλησία δὲν σχολιάζει τὴν φθορὰν οὔτε μᾶς ἐγκαταλείπει εἰς αὐτήν. Γνωρίζει τὰς βαθυτέρας ἐφέσεις τοῦ ἀνθρώπου καὶ ἔρχεται ὡς ἀρωγὸς καὶ λυτρωτὴς ἡμῶν. Ἔχομεν ἀνάγκην τῆς τροφῆς. Ἀλλ᾿ «οὐκ ἐπ᾿ἄρτῳ μόνῳ ζήσεται ἄνθρωπος» (Ματθ. δ΄ 4). ῎Εχομεν ἀνάγκην τῆς πνευματικῆς κατανοήσεως, ἀλλὰ δὲν εἴμεθα ἀσώματοι. Εἰς τὴν Ἐκκλησίαν εὑρίσκομεν τὸ πλήρωμα τῆς ζωῆς καὶ τῆς κατανοήσεως ὡς θεανθρωπίνην ἰσορροπίαν. Μακρὰν τοῦ Θεοῦ ὁ ἄνθρωπος ἐξαχρειοῦται καὶ διαφθείρεται. Ἐκεῖ ὅπου ἀφθονοῦν τὰ ὑλικὰ ἀγαθὰ καὶ θεοποιεῖται ἡ σπατάλη, εὐδοκιμοῦν οἱ πειρασμοὶ τῶν σκανδάλων καὶ ἡ σύγχυσις τῆς σκοτώσεως.

Ἐκεῖ ὅπου μὲ δέος ζῇ ὁ ἄνθρωπος καὶ δέχεται τὰ πάντα μὲ εὐχαριστίαν καὶ εὐγνωμοσύνην, ὅλα ἁγιάζονται. Τὸ ὀλίγον εὐλογεῖται ὡς ἀρκετόν, καὶ τὸ φθαρτὸν ἐνδύεται τὴν αἴγλην τῆς ἀφθαρσίας. Ἀπολαμβάνει ὁ ἄνθρωπος τὸ πρόσκαιρον ὡς δῶρον Θεοῦ. Καὶ τρέφεται μὲ τὸν ἀρραβῶνα τῆς μελλούσης ζωῆς ἀπὸ σήμερον. Ὄχι μόνον λύνονται τὰ προβλήματα, ἀλλὰ καὶ οἱ πόνοι τῶν δοκιμασιῶν μεταβάλλονται εἰς δύναμιν ζωῆς καὶ ἀφορμὴν δοξολογίας. Ὅταν αὐτὸ συμβῇ ἐντὸς ἡμῶν∙ ὅταν ὁ ἄνθρωπος εὑρίσκῃ τὴν προσωπικήν του ἀνάπαυσιν καὶ σωτηρίαν διὰ τῆς παρακαταθέσεως τῶν πάντων Χριστῷ τῷ Θεῷ, τότε φωτίζεται ὁ νοῦς του. Γνωρίζει τὸν ἑαυτόν του καὶ τὸν κόσμον ὅλον. Ἔχει ἐμπιστοσύνην εἰς τὴν ἀγάπην τοῦ Δυνατοῦ. Αὐτὸ τὸ γεγονὸς τὸν ἴδιον τὸν πιστὸν στηρίζει. Καὶ μεταδίδεται δι᾿ ἀοράτου ἀκτινοβολίας ὡς ἐνίσχυσις πρὸς ὅλους τοὺς πεινῶντας καὶ διψῶντας τὴν ἀλήθειαν.

Ὁ κόσμος ὅλος ἔχει ἀνάγκην τῆς σωτηρίας ἀπὸ τὸν Δημιουργὸν καὶ Πλάστην του. Ὁ κόσμος ὅλος ἔχει ἀνάγκην ἀπὸ τὴν παρουσίαν τῆς πίστεως καὶ τὴν κοινωνίαν τῶν Ἁγίων. Ἂς εὐχαριστήσωμεν τὸν Κύριον καὶ Θεὸν ἡμῶν δι᾿ ὅλας τὰς εὐεργεσίας Του, καὶ διὰ τὴν παροῦσαν περίοδον τῆς Ἁγίας Τεσσαρακοστῆς.

Ἰδοὺ καιρὸς εὐπρόσδεκτος, ἰδοὺ καιρὸς μετανοίας.

Εἴθε νὰ διαπλεύσωμεν τὸ τῆς Νηστείας πέλαγος διὰ συντριβῆς καὶ ἐξομολογήσεως, ὥστε νὰ φθάσωμεν εἰς τὴν ἄληκτον χαρὰν τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ καὶ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, εἰς τὸν Ὁποῖον πρέπει πᾶσα δόξα, τιμὴ καὶ προσκύνησις εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.

Ἁγία καὶ Μεγάλη Τεσσαρακοστὴ ,βιβ´
+ Ὁ Κωνσταντινουπόλεως
διάπυρος πρὸς Θεὸν εὐχέτης πάντων ὑμῶν

Παγκρήτια θεολογική ημερίδα για το νέο Πρόγραμμα Σπουδών στα Θρησκευτικά

Ο Παγκρήτιος Σύνδεσμος Θεολόγων προσκαλεί όλους τους θεολόγους της Κρήτης (κληρικούς, λαϊκούς, άνεργους, εργαζόμενους, αναπληρωτές, ωρομίσθιους, μόνιμους, συνταξιούχους) στην παγκρήτια θεολογική ημερίδα που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 25 Φεβρουαρίου 2012, ώρα 10:30, στο Πνευματικό Κέντρο της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κρήτης (πλατεία Ιεράς Αρχιεπισκοπής).

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, θα γίνουν α) εκδήλωση ενημέρωσης-διαλόγου, με θέμα «Το νέο πιλοτικό Πρόγραμμα Σπουδών στα Θρησκευτικά», και β) η εξ αναβολής ετήσια τακτική Γενική Συνέλευση του Παγκρήτιου Συνδέσμου Θεολόγων.

Αναλυτικότερα:
10.30: Εισήγηση - παρουσίαση, με θέμα «Βασικές αρχές, προσανατολισμοί και καινοτομίες του νέου Προγράμματος Σπουδών στα Θρησκευτικά». Εισηγητής ο κ. Σταύρος Γιαγκάζογλου, δρ. θεολογίας, Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου / Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Διδάσκων στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
11.10: Εισήγηση – παρουσίαση, με θέμα «Η διδασκαλία στα Θρησκευτικά με βάση το νέο Πρόγραμμα Σπουδών». Εισηγητής ο κ. Γεώργιος Στριλιγκάς, Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων, Πρόεδρος του Παγκρήτιου Συνδέσμου Θεολόγων.
11.40: Συζήτηση.
12.40: Ετήσια τακτική Γενική Συνέλευση του Παγκρήτιου Συνδέσμου Θεολόγων. Όπως ορίζεται στο Καταστατικό του Συνδέσμου, θέματα της Συνέλευσης είναι α) Γενικός Απολογισμός έτους 2011, β) Προγραμματισμός δραστηριοτήτων έτους 2012.
13.30: Λήξη εργασιών.

ΑΠΟ ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΟΥ ΠΑΓΚΡΗΤΙΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΘΕΟΛΟΓΩΝ

Διάλεξη του καθηγητή Norman Russell για την ορθόδοξη διδασκαλία για την θέωση

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Διάλεξη του καθηγητή Norman Russell για την ορθόδοξη διδασκαλία για την θέωση
Η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών οργανώνει δημόσια διάλεξη την Πέμπτη 1 Μαρτίου 2012, και ώρα 7.30 μμ., στο Βόλο, στο Πνευματικό Κέντρο της  Ι. Μ. Δημητριάδος, οδός Κ. Καρτάλη και Γαζή, με θέμα:
"Γιατί η Ορθόδοξη διδασκαλία για την θέωση γοητεύει τους δυτικούς χριστιανούς;"
Ομιλητής θα είναι ο Δρ Norman Russell, Διδάσκων στο Heythrope College του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, επιφανής μελετητής της πατερικής σκέψης και γραμματείας αλλά και δόκιμος μεταφραστής στην αγγλική γλώσσα σημαντικών θεολογικών και φιλοσοφικών έργων σύγχρονων Ελλήνων θεολόγων και στοχαστών (όπως λ.χ. του Μητροπολίτη Περγάμου Ιωάννη Ζηζιούλα, Χρήστου Γιανναρά, Στέλιου Ράμφου, π. Νικόλαο Λουδοβίκου, κ. ά.). Στο πλαίσιο του μεταφραστικού αυτού έργου του (περισσότεροι από είκοσι τίτλοι από τις κύριες ευρωπαϊκές γλώσσες) έχει συνεργαστεί τόσο με τον Μητροπολίτη Διοκλείας Κάλλιστο Ware όσο και με τον Philip Sherrard για την πλήρη αγγλική έκδοση της Φιλοκαλίας. Ο Δρ. Norman Russell, Ελληνικής καταγωγής (από την πλευρά της μητέρας του), είναι πτυχιούχος Αγγλικής γλώσσας και Φιλολογίας από το Πανεπιστημίο του Λονδίνου, ενώ είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού και Διδακτορικού τίτλου Θεολογίας από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Πρίν εισέλθει στους κόλπους της Ορθόδοξης Εκκλησίας υπήρξε επί σειρά ετών ιερέας της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας. Το τελευταίο διάστημα παραδίδει μαθήματα Εκκλησιαστικής Ιστορίας των Πρώτων Χριστιανικών Αιώνων στο Heythrope College του Πανεπιστημίου του Λονδίνου. Στο πλούσιο συγγραφικό του έργο, πέραν των πολύ σημαντικών μεταφράσεων, περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων τα αυτοτελή έργα: Cyril of Alexandria, London-New York, Routledge, 2000, The Doctrine of Deification in the Greek Patristic Tradition, Oxford University Press, 2004, Theophilus of Alexandria, London-New York, Routledge, 2007, Fellow Workers with God: Orthodox Thinking on Theosis, Crestwood, New York, St Vladimir's Seminary Press, 2009. Σήμερα τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στη ζωή και θεολογική κληρονομιά του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά.
Η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών θα διοργανώσει την ίδια εκδήλωση στην Αθήνα, τη Δευτέρα 5 Μαρτίου 2012, και ώρα 7.30 μμ., στην αίθουσα του Ιδρύματος Ποιμαντικής επιμόρφωσης της  Ι. Αρχιεπισκοπής Αθηνών (οδός Αγίας Φιλοθέης 21, Μετρό Σύνταγμα). Τέλος, το Σάββατο 3 Μαρτίου 2012 στην Αθήνα, θα πραγματοποιηθεί ειδικό Πατρολογικό Σεμινάριο με τίτλο "Υποδοχή του Παλαμισμού στη Δύση σήμερα". Το Σεμινάριο θα έχει ως κεντρικό ομιλητή τον Δρ. Θεολογίας Norman Russell, ενώ με σύντομες τοποθετήσεις τους θα παρέμβουν οι Δρ Σταύρος Γιαγκάζογλου, Σύμβουλος του Π. Ι., Διευθυντής του περ. Θεολογία, και Διδάσκων στο ΕΑΠ, η Αν. Καθηγήτρια Οικουμενικής Θεολογίας της Προτεσταντικής Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Πράγας (Τσεχία) Ivana Noble και ο π. Νικόλαος Λουδοβίκος Αν. Καθηγητής στην Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Θεσσαλονίκης και Διδάσκων στο Ορθόδοξο Ινστιτούτο του Cambridge.
Η διάλεξη του κ. Russell θα δοθεί στην ελληνική γλώσσα και η είσοδος θα είναι ελεύθερη για το κοινό. 

«e - Θρησκευτικά», ένα παράθυρο στο μέλλον…



του Χάρη Ανδρεόπουλου

Μερικές φορές χαίρεσαι ιδιαίτερα που είσαι θεολόγος… Όταν συναντάς τη δουλειά συναδέλφων σου στην οποία το μεράκι είναι έκδηλο και η αγάπη (η έμπρακτη! – από λόγια χορτάσαμε…) για το μάθημα φανερή, τότε νιώθεις διπλή τη χαρά που συνυπάρχεις σ΄ αυτόν τον ταλαιπωρημένο κλάδο (ΠΕ01) με τέτοιους ανθρώπους… Ανθρώπους δημιουργικούς, προοδευτικούς, στοχαστικούς για το σήμερα και, κυρίως, για το αύριο του θρησκευτικού μαθήματος.
Εδώ και καιρό υπάρχει στο διαδίκτυο ένα ξεχωριστό για τη ποιότητά του ιστολόγιο, το “e- Θρησκευτικά” (http://albanaki.blogspot.com ) της εκλεκτής συναδέλφου, Ξανθής Αλμπανάκη.
Πρόκειται για ένα ιστολόγιο (blog) το οποίο αποτελεί παράθυρο του μαθήματος μας για το μέλλον καθώς στήθηκε για να ανοίξει το νέο δρόμο του νέου σχολείου για τη νέα διδασκαλία του μαθήματος μέσω της χρήσης της νέας τεχνολογίας και του διαδικτύου. Προωθεί τη νέα μέθοδο της διδασκαλίας η οποία υποστηριζόμενη από την τεχνολογία επιτρέπει στο διδάσκοντα να σχεδιάζει το εκπαιδευτικό περιβάλλον ως ένα ολοκληρωμένο σύνολο που παρέχει στους μαθητές τα κατάλληλα τεχνολογικά εργαλεία, με σκοπό να τους ενθαρρύνει και να προάγει δημιουργικούς τρόπους εργασίας για τη γνώση.
Στήθηκε από την συνάδελφο θεολόγο (και M.Sc. Noμικής) Ξανθή Αλμπανάκη, καθηγήτρια στο Γυμνάσιο Ιάσμου Κομοτηνής και στο Μουσικό Σχολείο Κομοτηνής, και απευθύνεται σε μικρούς και μεγάλους, μαθητές και μη, στήθηκε για να είναι ανοιχτό σε όλους. Δημιουργήθηκε σε μια προσπάθεια το μάθημα να γίνει πιο σύγχρονο και ελκυστικό στην τάξη. Απευθύνεται σε μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς, συναδέλφους και φίλους. Το blog περιέχει θέματα και υλικό που μπορούν να χρησιμοποιηθούν κατά τη διάρκεια του μαθήματος καθώς και επίκαιρα θέματα. Aνάλογης ποιότητας είναι και το έτερον ιστολόγιο “Virtual School” της Ξανθής Αλμπανάκη, με ενδιαφέρον ψηφιακό υλικό για τα διδασκόμενα στο Γυμνάσιο και το Λύκειο μαθήματα των Θρησκευτικών, πολλές διαδραστικές εφαρμογές και ενδιαφέρουες παρεμβάσεις και άρθρα για το θρησκευτικό μάθημα και τη διαπολιτιστική εκπαίδευση.
Επισκεφθείτε τα αμφότερα, το αξίζουν!... :
α) e- Θρηκευτικά: http://albanaki.blogspot.com

β) Virtual school: http://blogs.sch.gr/speaker

* Διαβάστε, επίσης, την εισήγηση της Ξανθής Αλμπανάκη στη πρόσφατη ημερίδα που διοργάνωσε ο δραστήριος Σύμβουλος Θεολόγων Ανατολικής Θράκης, κ. Αντ. Χατζόπουλος. Στην ημερίδα που είχε σαν θέμα “Θρησκευτικά και θρησκευτικότητα”, η κ. Αλμπανάκη ανέπτυξε την εισήγηση με θέμα: "Αλλάζουμε τον τρόπο που διδάσκουμε: εναλλακτικές προσεγγίσεις της διδασκαλίας των Θρησκευτικών με αναφορά στις Νέες Τεχνολογίες". Διαβάστε την λίαν ενδιαφέρουσα εισήγηση εδώ: http://symboulostheologon.blogspot.com/2012/02/msc.html

Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2012

Αποτελέσματα εκλογών του ΚΑΙΡΟΥ για την ανάδειξη των μελών του πρώτου Δ.Σ.


Ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος «ΚΑΙΡΟΣ-για την αναβάθμιση της θρησκευτικής εκπαίδευσης» πραγματοποίησε σήμερα Κυριακή, 19 Φεβρουαρίου 2012 την πρώτη εκλογο-απολογιστική Γενική Συνέλευση στην έδρα του στο Χολαργό. Κατά την διάρκεια της διαδικασίας και σύμφωνα με την ημερήσια διάταξη η Γενική Συνέλευση αφού ενημερώθηκε για τα πεπραγμένα της απερχόμενης προσωρινής διοικούσας επιτροπής, αποφάσισε την ίδρυση παραρτημάτων του συνδέσμου σε διάφορες περιοχές της χώρας και ταυτόχρονα ενημερώθηκε για τα τρέχοντα ζητήματα του θεολογικού εκπαιδευτικού χώρου. Στη συνέχεια η Γενική Συνέλευση προχώρησε στην διαδικασία των εκλογών για την ανάδειξη των μελών του πρώτου ΔΣ. Μετά την διαλογή των ψήφων εξελέγησαν με αλφαβητική σειρά οι:

Α. Για το ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

1.Αμπατζίδης Θεόφιλος
2. Αργυρόπουλος Ανδρέας
3. Κωνσταντίνου Μιλτιάδης
4. Μαυροκωστίδης Γρηγόριος
5. Μόσχος Δημήτριος
6. Ξυδιάς Βασίλειος
7. Παπαδόπουλος Γεώργιος
8. Παυλίδης Σάββας
9. Υφαντής Παναγιώτης

Β. Για την ΕΞΕΛΕΓΚΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

1. Καζλάρη Πηγή
2. Παπασωτηρόπουλος Χριστόφορος
3. Πλιάκου Ζωή


Στο αμέσως προσεχές διάστημα οι εκλεγέντες για το Διοικητικό Συμβούλιο θα συνεδριάσουν ώστε να πραγματοποιηθεί η συγκρότησή τους σε σώμα.

Πηγή: http://www.kairosnet.gr/joomla/

Τρίτη 14 Φεβρουαρίου 2012

Προετοιμασία-Δράσεις γενίκευσης της Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου-Αυτοαξιολόγηση Σχολικών Συμβούλων



Δελτίο Τύπου
Προετοιμασία - Δράσεις γενίκευσης της Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου-Αυτοαξιολόγηση Σχολικών Συμβούλων
Με την έναρξη του σχολικού έτους 2012-2013, η Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου(ΑΕΕ) θα εφαρμοστεί σε όλες τις σχολικές μονάδες Προσχολικής, Δημοτικής και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Στο πλαίσιο της προετοιμασίας, και προκειμένου να εξασφαλισθεί η μεγαλύτερη δυνατή ετοιμότητα των σχολικών μονάδων, η Επιστημονική Ομάδα Έργου της ΑΕΕ και το Υπουργείο Παιδείας σχεδιάζουν τις εξής δράσεις, οι οποίες θα υλοποιηθούν σε δύο φάσεις έως το τέλος της σχολικής χρονιάς:
  • Επιμόρφωση όλων των επιλεγέντων Σχολικών Συμβούλων στην εφαρμογή του έργου της ΑΕΕ και στο πρόγραμμα «Αυτοαξιολόγηση του έργου των Σχολικών Συμβούλων»
  • Επιμόρφωση/Ενημέρωση όλων των Διευθυντών και εκπαιδευτικών των σχολικών μονάδων για την εφαρμογή της ΑΕΕ στα σχολεία από το νέο σχολικό έτος.
Τις επόμενες ημέρες θα ανακοινωθούν οι ημερομηνίες των επιμορφωτικών ημερίδων σε όλες τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης της χώρας.

Πηγή: http://www.minedu.gov.gr/grafeio-typou/deltia-typoy/14-02-12-proetoimasia-draseis-genikeysis-tis-aksiologisis-toy-ekpaideytikoy-ergoy-aytoaksiologisi-sxolikon-symboylon.html

Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου 2012

Ο Γ. Μπαμπινιώτης για τα Θρησκευτικά


του Χάρη Ανδρεόπουλου

Πηγή: http://religiousnet.blogspot.com/2012/02/blog-post_08.html

Ενα σχόλιο μ΄ αφορμή τη συνέντευξη του Καθηγητή στα "NEA" και τις ανησυχίες που προκάλεσαν οι δηλώσεις του για το μάθημα των Θρησκευτικών

Aνησυχίες, οι οποίες μάλλον είναι αβάσιμες, για το μάθημα των Θρησκευτικών στο Νέο Λύκειο προκάλεσαν δηλώσεις του Kαθηγητή και μέλους της Επιστημονικής Επιτροπής για το Νέο Λύκειο κ. Γ. Μπαμπινιώτη. Θεωρούμε ότι αν βάλει κανείς τις δηλώσεις αυτές στο “μικροσκόπιο” της κριτικής ανάλυσης θα διαπιστώσει ότι το περιεχόμενό τους όχι μόνο δεν είναι αρνητικό για το μάθημά μας – όπως, προφανώς εκ παρερμηνείας, εμφανίσθηκε από μερίδα (καλοπροαιρέτως ανησυχούντων) συναδέλφων - αλλά, κατά το μάλλον, θετικό, προδιαγράφοντας έτσι εξελίξεις οι οποίες όχι μόνο δυσφορία δεν θα πρέπει να μας προκαλέσουν, αλλά, αντιθέτως, συγκρατημένη αισιοδοξία ότι το αγαπημένο μας μάθημα θα έχει καλύτερη τύχη σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό να ενταχθεί στα προαιρετικά. Eχουμε και λέμε, λοιπόν:  
Σε συνέντευξή του στα “ΝΕΑ” (βλ. αναδημοσίευση στην "Αlfavita") γύρω από το νέο σύστημα για τις εισαγωγικές εξετάσεις στα ΑΕΙ, ο καθηγητής – τέως πρύτανης του ΕΚΠΑ και μέλος της ad hoc Επιστημονικής Επιτροπής του υπ. Παιδείας κ. Γ. Μπαμπινιώτης, αναφερόμενος στη γκάμα των μαθημάτων που θα έχουν τη δυνατότητα να εξετάζονται οι υποψήφιοι διευκρίνισε ότι, σύμφωνα με τους μέχρι τώρα σχεδιασμούς της Επιτροπής “τα βασικά μαθήματα θα είναι η Γλώσσα, η Ιστορία και τα Μαθηματικά”, συμπληρώνοντας δε την απάντησή του είπε ότι “όλα τ΄ άλλα μαθήματα, μεταξύ αυτών και τα Θρησκευτικά, θα είναι επιλεγόμενα”.

Τι σημαίνουν όλα αυτά:

1ον) Κατά τη γνώμη μας το μόνο που δεν σημαίνουν είναι ότι "το μάθημα γίνεται επιλεγόμενο σε όλο το Λύκειο", ότι "εξοβελίζεται από το Λύκειο", κλπ., όπως ερμηνεύθηκε από μερίδα συναδέλφων και διατυπώθηκε σε σχετικά άρθρα τους στο διαδίκτυο. Ο καθηγητής κ. Μπαμπινιώτης αναφερόταν, όχι σ΄ όλες τις λυκειακές τάξεις, αλλά την Γ΄ Λυκείου και μάλιστα όχι στο θέμα των διδασκομένων μαθημάτων Γενικής Παιδείας της τάξεως αυτής, αλλά στο ειδικότερο θέμα των μαθημάτων που θα εξετάζονται οι υποψήφιοι στις εισαγωγικές για τ΄ ΑΕΙ από το 2015 και εκείθεν. Στη αρχή της ίδιας συνέντευξής του ο Γ. Μπαμπινιώτης αναφέρει ότι οι υποψήφιοι θα εξετάζονται σε 3 – 5 μαθήματα (τους συντελεστές βαρύτητας των οποίων θα ορίζουν τα τμήματα των ΑΕΙ) εκ των οποίων, όπως διευκρινίζει στις επίμαχες δηλώσεις του, τα βασικά θα είναι η Γλώσσα, η Ιστορία και τα Μαθηματικά. Δεν θα΄ ναι, όμως, μόνον αυτά τα εξεταζόμενα.

Σχολεία Γενικής Παιδαγωγικής Ευθύνης του Σχ. Συμβούλου Π. Στράντζαλη

Σύμφωνα με την 2212/01.02.2012 απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, μου ανατέθηκε η Γενική Παιδαγωγική Ευθύνη των παρακάτω Σχολείων:
1οΓ/Σ «Απόστολος Παύλος», 2ο Γ/Σ «Απόστολος Παύλος», 1ο Γ/Σ Καλαμαριάς, 2ο Γ/Σ Άνω Τούμπας, Γ/Σ Επανομής, ΓΕΛ «Απόστολος Παύλος», 1ο ΓΕΛ Καλαμαριάς, ΓΕΛ Επανομής, 30ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης

ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΗΚΕ Η ΗΜΕΡΙΔΑ ΘΕΟΛΟΓΩΝ ΤΗΣ ΚΑΒΑΛΑΣ



Στους φιλόξενους χώρους του Πειραματικού Γυμνασίου Καβάλας πραγματοποιήθηκε σήμερα η Ημερίδα με θέμα "Θρησκευτικά και Θρησκευτικότητα" με την συμμετοχή σχεδόν όλων των θεολόγων καθηγητών και καθηγητριών του Νομού. Εισηγητές ήταν μάχιμοι εκπαιδευτικοί των σχολείων της Περιφέρειας ΑΜΘ και ειδικοί στα θέματα που ανέπτυξαν, αλλά και μεταπτυχιακή υπότροφος από την Τουρκία που εκπονεί εργασία στο ΑΠΘ. 
Ο Ιωάννης Καράλης ανέπτυξε λεπτομερώς και με την ικανότητα και την εμπειρία που τον διακρίνει το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών Θρησκευτικών που εφαρμόζεται πιλοτικά στα σχολεία. Η αναφορά στα υπέρ και τα κατά έδωσε την ευκαιρία στους συναδέλφους να προβληματιστούν και να αναπτυχθεί έτσι γόνιμη συζήτηση γύρω από το θέμα.
Ο Στέλιος Μπουρμπούλιας έθεσε λεπτομερώς και με ακρίβεια τα θέματα που έχουν σχέση με τον χαρακτήρα του μαθήματος απαντώντας ταυτόχρονα στο ερώτημα: πολιτιστικό-θρησκειολογικό ή ομολογιακό μάθημα;
Η Ξανθή Αλμπανάκη, ειδική στα θέματα της διδακτικής του μαθήματος με τις νέες τεχνολογίες πρόβαλε με εξαιρετική δεξιότητα μέσω Internet το παιδαγωγικό υλικό των Θρησκευτικών, που ανέπτυξε η ίδια στον Ιστοχώρο της. Έδωσε έτσι την ευκαιρία να γίνει κατανοητή η συμβολή της τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διαδικασία. 
Αρετή Κώτση με επιστημονική ακρίβεια παρουσίασε τη θρησκευτική ζωή της Καβάλας κατά τις δεκαετίες πριν την απελευθέρωση και ιδίως την κατάσταση της θρησκευτικής εκπαίδευσης στα εκπαιδευτήρια της πόλης, παραλληλίζοντας επιτυχώς το τότε με το σήμερα.
Η Şebnem Can από την Τουρκία, που εκπονεί μεταπτυχιακή εργασία στο ΑΠΘ ως υπότροφος του ελληνικού Υπουργείου Παιδείας παρουσίασε τις θετικές εντυπώσεις της από τη θρησκευτική ζωή της ελληνικής κοινωνίας, δίνοντας έτσι την ευκαιρία στους παρευρισκόμενους/ες να αναπτύξουν ενδιαφέρουσα συζήτηση σχετικά με την εικόνα του "άλλου" στις σύγχρονες κοινωνίες.  

Σάββατο 4 Φεβρουαρίου 2012

Επίσκεψη 17 νέων Θεολόγων Σχολικών Συμβούλων στον Αρχιεπίσκοπο


Πηγή: http://www.amen.gr/index.php?mod=news&op=article&aid=8305

Κατά την τριήμερη ενημερωτική και επιμορφωτική συνάντηση των Θεολόγων Σχολικών Συμβούλων που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα από τις 1 έως 3 Φεβρουαρίου 2012 με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος, δέχθηκε στην Ιερά Αρχιεπισκοπή την επίσκεψη των 17 νέων Θεολόγων Σχολικών Συμβούλων της επικράτειας, οι οποίοι συζήτησαν μαζί του θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος. Στη συνάντηση ήταν παρόντες επίσης ο Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου κ. Σταύρος Γιαγκάζογλου, όπως και ο π. Αντώνιος Καλλιγέρης, Διευθυντής του Γραφείου Νεότητος της Ιεράς Αρχιεπισκοπής.
Στη διάρκεια της ωριαίας συνάντησης εξετέθη αρχικά από τον Σύμβουλο του Π.Ι. το πλαίσιο, οι βασικοί άξονες, καθώς και οι καινοτομικές δράσεις του νέου Προγράμματος Σπουδών (ΠΣ) για το μάθημα των Θρησκευτικών στο Δημοτικό-Γυμνάσιο, ενώ στη συνέχεια της συζήτησης και με την πρόταση του Μακαριωτάτου διαμορφώθηκε ένα καταρχήν πλαίσιο διαλόγου με την Διοικούσα Εκκλησία, ώστε να συντελεστεί στον κατάλληλο χρόνο μια σφαιρική και πλήρης ενημέρωσή της για το θέμα αυτό από τους υπεύθυνους σύνθεσης του νέου ΠΣ και τους λοιπούς συντελεστές της εφαρμογής του στο «Νέο Σχολείο».

8η Επιστημονική Ημερίδα Θεολόγων Καθηγητών Γυμνασίων - Λυκείων της Ι. Μητροπόλεως Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως

Η 8η Επιστημονική Ημερίδα Θεολόγων Καθηγητών Γυμνασίων - Λυκείων της Ι. Μητροπόλεως Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως με θέμα: "Η συμβολή των προτύπων στο έγο της αγωγής" θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου 2012.