Σελίδες

Από την επιμορφωτική συνάντηση θεολόγων της ΔΔΕ Ημαθίας με θέμα: "Σχεδιασμός διδασκαλίας στο πλαίσιο ΠΜΑ: διδακτικά θέματα, μαθησιακές δραστηριότητες, εκπαιδευτικό υλικό"

Στις 31 Ιανουαρίου 2019 πραγματοποιήθηκε η επιμορφωτική συνάντηση θεολόγων της ΔΔΕ Ημαθίας στο πολύ φιλόξενο 4ο Γυμνάσιο Βέροιας με θέμα: "Σχεδιασμός διδασκαλίας στο πλαίσιο ΠΜΑ: διδακτικά θέματα, μαθησιακές δραστηριότητες, εκπαιδευτικό υλικό". Ευχαριστώ πολύ όλες και όλους τις/τους συναδέλφους για την συμμετοχή τους και τη συμβολή τους στη διεξαγωγή της επιμορφωτικής συνάντησης. Ευχαριστώ επίσης και τον Διευθυντή και θεολόγο του σχολείου κ. Δημήτριο Μποχώρη που έθεσε στη διάθεσή μας όλο τον απαραίτητο τεχνικό εξοπλισμό




Τρίτη 29 Ιανουαρίου 2019

Ιερά Σύνοδος: Έκκληση προς μαθητές να γνωρίσουν τα κείμενα και τη σοφία των Τριών Ιεραρχών


"Το μέλλον θα είναι καλύτερο αν φωτισθούμε όλοι από τα νάματα και τον τρόπο ζωής του Μεγάλου Βασιλείου, του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου και του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου".

Αυτό τονίζει η Ιερά Σύνοδος της Ελλαδικής Εκκλησίας, στο μήνυμά της προς τους μαθητές για τους τρεις Ιεράρχες ,και απευθύνει έκκληση προς τους νέους:

Α. Να γνωρίσουν τα κείμενα και τη σοφία των Τριών Ιεραρχών.

Β. Να έχουν του Τρεις Ιεράρχες ως πρότυπα στη ζωή τους, μέσα από ουσιαστική μελέτη, και,

Γ. “Να θυμάστε οτι σκοπός της Παιδείας είναι να γίνετε ολοκληρωμένες προσωπικότητες με σφαιρική γνώση, χρήσιμοι για την κοινωνία, την πατρίδα και την Ανθρωπότητα”.

Αγαπητοί μας μαθητές και μαθήτριες,

Κάθε χρόνο την 30ή Ιανουαρίου, εορτάζουμε με λαμπρότητα την εορτή των «Τριών μεγίστων φωστήρων της Τρισηλίου Θεότητος». Τιμούμε Βασίλειο τον Μέγα, Γρηγόριο τον Θεολόγο και Ιωάννη τον Χρυσόστομο, τα χρυσά αυτά στόματα του ελληνικού και χριστιανικού λόγου, τα οποία, όπως ψάλλουμε στο Απολυτίκιό τους, κατάρδευσαν, δηλαδή πότισαν, όλη την Οικουμένη με διδάγματα θεογνωσίας.

Έζησαν τον 4ο αιώνα και βοήθησαν στην αποδοχή και κατανόηση της ελληνικής Παιδείας από τους Χριστιανούς της Ελλάδος και της Μικράς Ασίας. Είχαν και οι τρεις μεγάλη μόρφωση, όχι μόνο θεολογική, αλλά και βασισμένη στα αρχαία ελληνικά κείμενα. Πίστευαν ότι ο Χριστιανός έχει πολλά να ωφεληθεί από τη μελέτη των κλασικών κειμένων της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, αρκεί η μελέτη αυτή να γίνεται προσεκτικά και επιλεκτικά, όπως συμβαίνει με την μέλισσα, η οποία λαμβάνει από τα άνθη μόνο ό,τι της χρειάζεται για να φτιάξη το μέλι.
Ο Μέγας Βασίλειος, Επίσκοπος Καισαρείας της Καππαδοκίας, έγραψε ένα περίφημο κείμενο με θέμα πως οι νέοι μπορούν να ωφεληθούν από τα αρχαία ελληνικά κείμενα. Εκεί παραθέτει παραδείγματα ήθους από τον βίο μεγάλων μορφών της Αρχαιότητος. Μεταξύ άλλων παρουσιάζει θετικά παραδείγματα εγκρατείας από τον βίο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, του σπουδαίου αυτού τέκνου της ελληνικής Μακεδονίας.

Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως, εκφωνώντας Επιτάφιο Λόγο προς τον καλό του φίλο Μέγα Βασίλειο, υπογραμμίζει ότι το σπουδαιότερο αγαθό για τον άνθρωπο είναι η Παιδεία, η μόρφωση. Προσθέτει επίσης ότι παράλληλα με την εκκλησιαστική παιδεία, τα χριστιανικά γράμματα δηλαδή, πρέπει οι νέοι να γνωρίζουν και τη σοφία που έρχεται έξω από τον ναό (έξωθεν ή θύραθεν παιδεία) εννοώντας τα κλασικά κείμενα των Αρχαίων Ελλήνων.

Στην Αντιόχεια της Συρίας έζησε ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, ο οποίος έφτασε μέχρι το αξίωμα του Αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως. Η πατρίδα του τότε ήταν σημαντικό κέντρο ελληνικής Παιδείας. Σπούδασε τη ρητορική και τη νομική, αλλά αφοσιώθηκε στην Εκκλησία. Οι απόψεις του για την παιδαγωγική είναι διαχρονικές και επίκαιρες και διδάσκονται σήμερα, μετά από τόσους αιώνες, σε κορυφαία πανεπιστήμια εντός και εκτός Ελλάδος.

Οι Τρεις Ιεράρχες αγωνίσθηκαν για μια Παιδεία, η οποία δεν θα προσφέρει απλώς τεχνική και επαγγελματική κατάρτιση, αλλά θα είναι διδασκαλία γνώσεων και ήθους, ώστε η μόρφωση να αποβαίνει ουσιαστικά σε δια-μόρφωση χαρακτήρων. Πίστευαν σε Παιδεία προσανατολισμένη στον Θεό και στον συνάνθρωπο. Σε σχολείο, το οποίο θα διδάσκει τη φιλανθρωπία, τον σεβασμό σε κάθε αδύναμο και πάσχοντα συνάνθρωπο, την ελευθερία που συνδυάζεται με υπευθυνότητα, τον υγιή και αφανάτιστο πατριωτισμό.

Αγαπητά μας παιδιά, σας ευχόμαστε καλή πρόοδο και σας καλούμε να γνωρίσετε τα κείμενα και τη σοφία των Τριών Ιεραρχών. Να τους έχετε ως πρότυπα στη ζωή σας, μέσα από ουσιαστική μελέτη, και να θυμάστε οτι σκοπός της Παιδείας είναι να γίνετε ολοκληρωμένες προσωπικότητες με σφαιρική γνώση, χρήσιμοι για την κοινωνία, την πατρίδα και την Ανθρωπότητα.

Το μέλλον θα είναι καλύτερο αν φωτισθούμε όλοι από τα νάματα και τον τρόπο ζωής του Μεγάλου Βασιλείου, του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου και του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου.

Με πατρικές ευχές και αγάπη

Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ

ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΔΙΑΡΚΟΥΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ

Δευτέρα 28 Ιανουαρίου 2019

Η εγκύκλιος για την εορτή των Τριών Ιεραρχών


Α.Στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης πραγματοποιούνται εκδηλώσεις για τον εορτασμό της μνήμης των Τριών Ιεραρχών κατά την παραμονή της εορτής.

Β. Για την υλοποίηση των εκδηλώσεων διατίθεται ένα διδακτικό δίωρο. Το περιεχόμενο του εορτασμού και των εκδηλώσεων καθορίζεται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων.

Τα παραπάνω προβλέπει εγκύκλιος που εξέδωσε το υπουργείο Παιδείας.


Κυριακή 27 Ιανουαρίου 2019

Συνάντηση με Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου Κεντρικής Μακεδονίας για την εκπαίδευση προσφύγων



Την Παρασκευή 18 Ιανουαρίου 2019 πραγματοποιήθηκε συνάντηση στην αίθουσα εκδηλώσεων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης μεταξύ του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας κ. Ανανιάδη Παναγιώτη και ομάδας υπευθύνων από την Περιφερειακή Διεύθυνση και το ΥΠΠΕΘ για την εκπαίδευση των προσφύγων, με τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου (ΣΕΕ) της ΠΔΕ Κεντρικής Μακεδονίας.

Στον χαιρετισμό του ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης κ. Ανανιάδης παρουσίασε μια γενική εικόνα από τη φοίτηση προσφύγων στην Κεντρική Μακεδονία, ενώ στη συνέχεια έγινε αναφορά σε θέματα σχετικά με τη νομοθεσία για την υποδοχή μεταναστών-προσφύγων και την πρόσβασή τους στην εκπαίδευση, το ρόλο των Συντονιστών Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΣΕΠ) και το πλαίσιο συνεργασίας με τους ΣΕΕ, το εκπαιδευτικό υλικό και τα υποστηρικτικά προγράμματα που πραγματοποιούνται στην Περιφέρειά μας, όπως το πρόγραμμα διερμηνείας, από το ΥΠΠΕΘ και το ΞΕΝΙΟΣ ΔΙΑΣ, τη λειτουργία των ΔΥΕΠ και των Τάξεων Υποδοχής. Η συνάντηση έκλεισε με ανοιχτή συζήτηση όπου κατατέθηκαν προβληματισμοί, καλές πρακτικές και προτάσεις συνεργασίας μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων.

Τονίσθηκε ότι είναι αναφαίρετο δικαίωμα κάθε παιδιού η συμμετοχή στην εκπαίδευση και πως το σχολικό περιβάλλον αποτελεί το ασφαλέστερο όχημα ένταξης. Όλοι μαζί και ο καθένας ξεχωριστά μπορούμε να υλοποιήσουμε το όραμά μας:

ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.

Παρουσίαση των βιβλίων του Κωνσταντίνου Αγόρα: «Ο διανοιγμένος άνθρωπος» & «Ανάμεσα στον έρωτα και το θάνατο»

Παρουσίαση των βιβλίων του Επίκουρου Καθηγητή στο ΕΑΠ κ. Κωνσταντίνου Αγόρα: «Ο διανοιγμένος άνθρωπος» & «Ανάμεσα στον έρωτα και το θάνατο» την Πέμπτη 31 Ιανουαρίου 2019, ώρα 19.00΄ στις Εκδόσεις Αρμός (Μαυροκορδάτου 11, Αθήνα).

Για τα βιβλία μιλούν:

- Χαράλαμπος Βέντης, Επίκουρος Καθηγητής της Φιλοσοφίας της Θρησκείας, Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας, Θεολογική Σχολή ΕΚΠΑ

- Σταύρος Γιαγκάζογλου, Επίκουρος Καθηγητής Δογματικής, Τμήμα Θεολογίας, Θεολογική Σχολή του ΕΚΠΑ, Διδάσκων στο ΕΑΠ

- Σπυριδούλα Αθανασοπούλου-Κυπρίου, Δρ Θεολογίας, Καθηγήτρια θεολόγος, Διδάσκουσα στο ΕΑΠ. ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

                    

Κυριακή 20 Ιανουαρίου 2019

Εξερευνήστε τη Βιβλιοθήκη της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης και την ιστορία του Οικουμενικού Πατριαρχείου, μέσω του openABEKT


Ο σημαντικότατος κατάλογος της Βιβλιοθήκης της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης διατίθεται πλέον ανοικτά στο κοινό, μέσω της υπηρεσίας openABEKT του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης από τον σύνδεσμο https://halkilib.openabekt.gr. Με τη χρήση του openABEKT, η Βιβλιοθήκη επωφελείται ενός σύγχρονου και ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης περιεχομένου και λειτουργιών βιβλιοθήκης που είναι πλήρως ευθυγραμμισμένο με τα διεθνή πρότυπα και τις τάσεις της Επιστήμης της Πληροφόρησης.

Στο νησί Χάλκη, ένα από τα Πριγκηπονήσια της Κωνσταντινούπολης βρίσκεται η σταυροπηγιακή μονή της Αγίας Τριάδας, ιδρυμένη τον 9ο αιώνα. Εκεί ιδρύθηκε το 1844 η Θεολογική Σχολή της Χάλκης, όπου πολλοί ορθόδοξοι θεολόγοι, ιερείς, επίσκοποι και πατριάρχες φοίτησαν κατά τα 127 έτη λειτουργίας της. Το 1971 η σχολή έκλεισε εξαιτίας ενός τουρκικού νόμου που απαγόρευε τη λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων. Η Χάλκη έχει λάβει διεθνή προσοχή τα τελευταία χρόνια και ασκούνται πιέσεις για την επαναλειτουργία της.

Υπό το πνεύμα της στήριξης των στενών πνευματικών δεσμών μεταξύ βιβλιοθηκών στον κόσμο, η Βιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων συνεργάζεται με τη Βιβλιοθήκη της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, για την αποκατάσταση, συντήρηση, αναδιοργάνωση και ανάδειξη του βιβλιακού πλούτου και των τεκμηρίων πολιτισμού που φιλοξενούνται στους χώρους της ιστορικής αυτής Βιβλιοθήκης.

Είναι η πρώτη φορά που η Βιβλιοθήκη της Βουλής συνάπτει μια συνεργασία µε το Οικουµενικό Πατριαρχείο, τον ανώτατο οργανισµό της Ορθόδοξης Ανατολικής Εκκλησίας, και µε μια Θεολογική Σχολή έντονου συμβολισμού, που συνδυάζει τον ακαδημαϊκό χαρακτήρα ενός ανώτατου εκπαιδευτικού ιδρύματος με την αρχαία εκκλησιαστική παράδοση.

Το ΕΚΤ, συμβάλλοντας ενεργά στην επιτυχία και τη βιωσιμότητα αυτού του έργου της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων, παρέχει στη Βιβλιοθήκη της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης την υπηρεσία openABEKT, ενισχύοντας έτσι τη συνεργασία των δύο φορέων.

Πατριάρχες, μητροπολίτες, σχολάρχες και καθηγητές της Θεολογικής Σχολής, ηγούµενοι, αλλά και λαϊκοί, κληροδοτούσαν κατά παράδοση την προσωπική βιβλιοθήκη τους στη βιβλιοθήκη της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης. Πρόκειται για μια βιβλιοθήκη που απηχεί όλη την ιστορία του Οικουµενικού Πατριαρχείου ανά τους αιώνες και μας επιτρέπει να «σπουδάσουμε» το πνεύμα και το ήθος του. Στις συλλογές της διαφαίνεται η αγάπη και οι συγκινησιακοί δεσμοί που έτρεφαν οι απόφοιτοι της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης για αυτήν.

Με την ίδια αγάπη και ζήλο γίνεται τα τελευταία χρόνια μια μεγάλη προσπάθεια «αναγέννησης» της Βιβλιοθήκης. Μέσω διάφορων συνεργασιών με πανεπιστήμια και άλλες βιβλιοθήκες και μέσω των προσπαθειών του ακούραστου και δυναμικού αρχιµανδρίτη π. Καισάριου Χρόνη, διευθυντή της Βιβλιοθήκης, ολοκληρώθηκε κατά το μεγαλύτερο μέρος της η ψηφιοποίηση, η καταλογογράφηση και η ηλεκτρονική διάθεση του καταλόγου στο κοινό.

Εργασίες στον φυσικό χώρο της Βιβλιοθήκης, όπως ο αποκιβωτισμός των βιβλίων, ο αερισμός τους και η καταλογογράφησή τους έχουν ήδη υλοποιηθεί σε πρώτο στάδιο, και συνεχίζονται. Από την πλευρά των επιστημόνων πληροφόρησης του ΕΚΤ, και αξιοποιώντας την τεχνογνωσία του στην οργάνωση και διαχείριση περιεχομένου, υλοποιήθηκαν εργασίες επιμέλειας των δεδομένων της Βιβλιοθήκης, οι οποίες περιλάμβαναν τεχνικές μελέτες, μεταπτώσεις, διορθώσεις και κανονικοποιήσεις ώστε να μεταβεί το υλικό της αποτελεσματικά και με σημαντικές βελτιώσεις στο openABEKT.

Στον δημόσιο κατάλογο της Βιβλιοθήκης της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης μπορεί κανείς να βρει μέσα από 24.543 βιβλιογραφικές και 33.700 καθιερωμένες εγγραφές, πολυάριθμα βιβλία Εκκλησιαστικής Ιστορίας και Θεολογίας και έργα Φιλοσοφίας, Νοµικής και Ρητορικής, Αρχαιολογίας, Γεωγραφίας, Μουσικής και Λογοτεχνίας, αλλά και μία πλούσια συλλογή περιοδικών. Το υλικό που κληροδότησαν οι δωρητές της, στη Βιβλιοθήκη, αποκαλύπτει τα επιστημονικά ενδιαφέροντα και τις πολιτισμικές τους καταβολές και περιλαμβάνει έργα σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα και γλώσσες, όπως στα Γαλλικά, Αγγλικά, Γερμανικά και Τουρκικά. Σπάνια επίσης είναι η συλλογή σλαβόφωνων έργων. Ο κατάλογος διατίθεται σε δίγλωσσο περιβάλλον λειτουργίας, σε ελληνικά και αγγλικά.

Ο κατάλογος αξιοποιεί πλήρως τις λειτουργίες και τα χαρακτηριστικά του openABEKT, που παρέχουν στον χρήστη προηγμένες δυνατότητες αναζήτησης και πλοήγησης στο περιεχόμενο, με διαδραστικά χρονολόγια και φίλτρα εξειδίκευσης, προσφέροντας μία αναβαθμισμένη εμπειρία χρήσης. Παράλληλα, παρουσιάζεται από ένα σημείο το σύνολο της πληροφορίας που περιγράφει ένα τεκμήριο και τις σχέσεις που αναπτύσσει με σχετικό υλικό εντός και εκτός του καταλόγου.

Έτσι, ο χρήστης μπορεί να δει σχετικές εγγραφές στο κάτω μέρος της σελίδας τεκμηρίου και να ανακαλύψει με αυτόν τον τρόπο συναφές περιεχόμενο. Για παράδειγμα, εντοπίζοντας ένα τεκμήριο του 1863 με τίτλο «Μηναίον του Αυγούστου», δηλαδή μια μονογραφία με τις Ακολουθίες των σταθερών εορτών του μήνα Αυγούστου, μπορεί να βρει τα Μηναία των υπόλοιπων μηνών στο κάτω μέρος της σελίδας.

Η δημόσια διαδικτυακή διάθεση του καταλόγου της Βιβλιοθήκης της Χάλκης είναι ένα σημαντικό βήμα εξωστρέφειας για το Οικουμενικό Πατριαρχείο και έγινε δυνατή μέσω της συνεργασίας με τη Βιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων και με τη συνδρομή του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης. Όπως υπογράμμισε σε εισήγησή[1] του ο διευθυντής της Βιβλιοθήκης, αρχιμανδρίτης π. Καισάριος Χρόνης, το διαδίκτυο θεωρείται ως μία νέα οικουμένη του σύγχρονου ψηφιακού και τεχνολογικού κόσμου και ένας νέος για την Εκκλησία οικουμενικός χώρος ιεραποστολής, πληροφόρησης, μαρτυρίας, και ομολογίας.


[1] «Η νέα οικουμένη του Διαδικτύου και ο ρόλος του Οικουμενικού Πατριαρχείου», εισήγηση του αρχιμανδρίτου Καισαρίου Χρόνη στο Δεύτερο Διεθνές Συνέδριο για τα Ψηφιακά Μέσα και την Ορθόδοξη Ποιμαντική, «Ύδωρ Ζων» DMOPC18, στην Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης, Κολυμπάρι 18-21 Ιουνίου 2018. http://www.pemptousia.gr/2018/07/i-nea-ikoumeni-tou-diadiktiou-ke-o-rolo..

Παρασκευή 18 Ιανουαρίου 2019

Πρόσκληση Υποβολής Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων για τη Θεματική Εβδομάδα 2018-19


Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), στο πλαίσιο της υλοποίησης δράσεων Θεματική Εβδομάδα 2018-19 στα Γυμνάσια της χώρας καθώς και στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προσκαλεί ενδιαφερόμενους φορείς (κυβερνητικούς ή μη κυβερνητικούς, περιφερειακής ή τοπικής αυτοδιοίκησης, ΑΕΙ, ΤΕΙ, ερευνητικά κέντρα, κ.λπ.): 

Να υποβάλουν προγράμματα, μεθοδολογικές οδηγίες και υλικά για την παιδεία της δημοκρατικής και αξιοπρεπούς συμβίωσης, την καλλιέργεια δημοκρατικών διαδικασιών και στάσεων σεβασμού των ανθρώπινων δικαιωμάτων.

Τα προγράμματα πρέπει να καλύπτουν τους παρακάτω στόχους και ανάγκες:
Να εμβαθύνουν σε θέματα στάσεων ως προς τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις της αξιοπρεπούς συνύπαρξης και να καλλιεργούν ικανότητες διαλόγου, δημοκρατικής διαβούλευσης, συμμετοχής σε συλλογικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων ανάληψης ευθύνης και διαμεσολάβησης.
Να εμπλουτίζουν με επιπλέον εκπαιδευτικό υλικό τις θεματικές (α) Διατροφή και Ποιότητα Ζωής, (β) Κυκλοφοριακή Αγωγή - Οδική Ασφάλεια, (γ) Πρόληψη κατά των Εξαρτήσεων και του Εθισμού και (δ) Έμφυλες Ταυτότητες, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αναστοχαστούν σε προκλήσεις της καθημερινότητάς τους.
Να συμβάλλουν στην περαιτέρω καλλιέργεια του κοινωνικού περιβάλλοντος μάθησης και στην περαιτέρω ανάπτυξη της δημοκρατίας της σχολικής κοινότητας.
Να εμπλέκουν τη σχολική κοινότητα σε συμμετοχικές, συνεργατικές δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης, αντιμετωπίζοντας ως θετική πρόκληση τα προβλήματα ένταξης, διαφοροποίησης, περιθωριοποίησης και διακρίσεων, τα οποία έχει καταγράψει η κοινότητα.
Να προσφέρουν παιδαγωγικά κατάλληλες εμπειρίες, ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να αναστοχαστούν ως προς τη σχέση του ατόμου μέσα σε μια συλλογικότητα με όρους αυτονομίας και συνύπαρξης και ως προς τις συνθήκες διασφάλισης και άσκησης δικαιωμάτων στη σχολική τους κοινότητα.
Να στοχεύουν στην εμπέδωση ή εμβάθυνση ατομικών ικανοτήτων, συμμετοχής σε συλλογικές διαδικασίες, σε διαδικασίες λήψης αποφάσεων, διαμεσολάβησης και εκπροσώπησης, ανάληψης υποχρεώσεων και υιοθεσίας κανόνων συνεργασίας προκειμένου να απαντηθούν θέματα που αφορούν την εκπαιδευτική κοινότητα.
Να καλλιεργούν καλές πρακτικές στο σχολείο σχετικά με τα ανθρώπινα δικαιώματα, την εκπροσώπηση, τη διαβούλευση, την κοινωνικοποίηση και τη συμπερίληψη, την ισότητα και την οπτική φύλου, την αποσόβηση της μισαλλοδοξίας, τη μη βίαιη επίλυση συγκρούσεων, την πολιτειακή ευθύνη, την επαγγελματική σταδιοδρομία και τις έμφυλες ταυτότητες.
Να ενημερώνουν για την οικουμενική αξία των ανθρώπινων δικαιωμάτων και να επεξεργάζονται τις θεματικές υπό το πρίσμα των ανθρώπινων δικαιωμάτων και της αξιοπρέπειας, να καλλιεργούν την ικανότητα να επιλύονται προβλήματα και διαφωνίες σχετικά με τα πεδία της θεματικής (ποιότητα ζωής, οδική ασφάλεια, καταναλωτισμός, εξαρτήσεις, εθισμός, έμφυλες ταυτότητες, συμπερίληψη, ισότητα, αξιοπρέπεια, διακρίσεις, κ.ά. με συνεργασία, διάλογο και επιχειρηματολογία.
Να υποστηρίζουν τη μεθοδολογία υλοποίησης προγραμμάτων κατά τη Θεματική Εβδομάδα 2018-19 και να συμβάλλουν στην επεξεργασία των ενοτήτων της Θεματικής Εβδομάδας (διατροφή, κυκλοφορία, έμφυλες ταυτότητες, πρόληψη, εργασία) μέσα από την ενημέρωση, την κοινωνικοποίηση, τη δημοκρατική συνύπαρξη και το σεβασμό του Άλλου, του διαφορετικού.

Το υλικό χρειάζεται να είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας, ώστε να είναι παιδαγωγικά κατάλληλο για μαθητές/τριες όλων των τύπων γυμνασίων, συμπεριλαμβανομένων των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ) και ΔΥΕΠ της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Προσκαλούνται οι φορείς που έχουν υποβάλει εκπαιδευτικά προγράμματα ή/και εκπαιδευτικό υλικό που αξιοποιήθηκε στις Θεματικές Εβδομάδες παρελθόντων ετών για τις ενότητες «Διατροφή και Ποιότητα Ζωής», «Κυκλοφοριακή Αγωγή - Οδική Ασφάλεια», «Πρόληψη κατά των Εξαρτήσεων και του Εθισμού», «Έμφυλες Ταυτότητες», εάν το επιθυμούν, να υποβάλουν εκ νέου το υλικό τους με προσθήκες ή και τροποποιήσεις, ώστε οι παραπάνω θεματικές:

-να εξεταστούν υπό το πρίσμα της Δημοκρατίας και των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ,

-να λάβουν τη διάσταση και την οπτική της δημοκρατικής συνύπαρξης και του σεβασμού του Άλλου, ανεξάρτητα από καταγωγή και προέλευση, φυσική και οικονομική κατάσταση, πεποιθήσεις, έμφυλη ταυτότητα και σεξουαλικό προσανατολισμό.

Η υποβολή των εκπαιδευτικών προγραμμάτων ή/και εκπαιδευτικών υλικών, από τους ενδιαφερόμενους φορείς μπορεί να γίνει έως 15/02/2019, στην ηλεκτρονική διεύθυνση iep.edu.gr/thematikievdomada/, πατώντας σε αυτή το κουμπί «ΦΟΡΜΑ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΥΛΙΚΟΥ» και συμπληρώνοντας τη σχετική ηλεκτρονική φόρμα καταχώρισης.

Στη φόρμα θα αναρτηθούν ως συνημμένα αρχεία τα εξής:
Περιγραφή του προτεινόμενου εκπαιδευτικού προγράμματος ή/και εκπαιδευτικού υλικού (βλ. φόρμα περιγραφής εκπαιδευτικού προγράμματος ή/και εκπαιδευτικού υλικού).
Εκπαιδευτικό υλικό (είτε πρόκειται για υλικό που συνοδεύει το πρόγραμμα ή για αυτόνομο εκπαιδευτικό υλικό).
Οδηγός προς τους εκπαιδευτικούς, ο οποίος θα πρέπει να περιλαμβάνει: (α) αναφορά στο σχετικό θεωρητικό πλαίσιο, (β) οδηγίες για την εφαρμογή του προγράμματος ή/και (γ) οδηγίες για την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού υλικού.
Υπόμνημα με το προφίλ του φορέα, από το οποίο να προκύπτει η εμπειρία στο σχεδιασμό και την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων ή/και εκπαιδευτικού υλικού στους ως άνω αναφερόμενους βασικούς άξονες. Στην περίπτωση που το εκπαιδευτικό πρόγραμμα ή το εκπαιδευτικό υλικό πρόκειται να εφαρμοστεί από εκπροσώπους του αντίστοιχου φορέα, απαιτείται η συνυποβολή των βιογραφικών τους σημειωμάτων.

Τα εκπαιδευτικά προγράμματα ή/και εκπαιδευτικά υλικά που θα υποβληθούν, θα αξιολογηθούν με βάση όσα περιγράφονται στο παράρτημα της παρούσας και, εφόσον πληρούν τα κριτήρια, θα συμπεριληφθούν σε σχετικό κατάλογο με εκπαιδευτικά προγράμματα και υλικό που προτείνονται να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο των δράσεων Ενημέρωσης και Ευαισθητοποίησης σε όλα τα σχολεία της χώρας κατά το σχολικό έτος 2018-19.

Η παρούσα πρόσκληση αφορά και φορείς οι οποίοι έχουν λάβει έγκριση από το ΥΠ.Π.Ε.Θ., κατόπιν θετικής γνωμοδότησης του Ι.Ε.Π. για το τρέχον σχολικό έτος, δεδομένου ότι πρέπει να παρασχεθεί στο Ι.Ε.Π. η άδεια χρήσης του υλικού αυτού για τους σκοπούς της θεματικής εβδομάδας 2018-19.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ: ΚΡΙΤΗΡΙΑ Αξιολόγησης για την επιλογή των εκπαιδευτικών προγραμμάτων/ εκπαιδευτικών υλικών

Η επιλογή των εκπαιδευτικών προγραμμάτων ή/και εκπαιδευτικών υλικών που θα υποβληθούν θα διεξαχθεί με βάση τα παρακάτω κριτήρια παιδαγωγικής καταλληλότητας και επιστημονικής εγκυρότητας:

(α) να είναι παιδαγωγικά κατάλληλα για μαθητές γυμνασίου,

(β) να εμπίπτουν στη θεματολογία και τους στόχους των θεματικών ενοτήτων,

(γ) να συνοδεύονται από οδηγούς εφαρμογής,

(δ) να είναι σύμφωνα και να υποστηρίζουν τη θεμελιώδη αρχή της Εκπαίδευσης που ορίζει ότι «Το σχολείο πρέπει να αποτελεί χώρο υποδειγματικής εφαρμογής των αρχών των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όπως είναι ο σεβασμός στον άλλο, η διασφάλιση της αξιοπρέπειας του κάθε ατόμου, η ελευθερία από κάθε μορφής διάκριση, η ελευθερία σκέψης και έκφρασης, η συμμετοχή και η συνεργασία»,

(ε) να μην περιλαμβάνουν οτιδήποτε μπορεί με οποιονδήποτε τρόπο να εκθέτει ή προσβάλλει μαθητές/μαθήτριες, εκπαιδευτικούς, γονείς ή άλλες κοινωνικές κατηγορίες, και να μην παροτρύνουν/ νομιμοποιούν -έστω και έμμεσα- την υιοθέτηση αντικοινωνικών ή ρατσιστικών συμπεριφορών,

(στ) να είναι διατυπωμένα σε σωστό νεοελληνικό λόγο και να μην έχουν τυπογραφικά, ορθογραφικά και συντακτικά λάθη,

(ζ) να χαρακτηρίζονται από πρωτοτυπία, καινοτομία και να αξιοποιούν τις νέες τεχνολογίες (πολυμεσικά υλικά),

(η) να προάγουν τη βιωματική και συνεργατική μάθηση και να δημιουργούν προϋποθέσεις για την ανάληψη δράσης από πλευράς των μαθητών και των μαθητριών, στο πλαίσιο της σχολικής και της ευρύτερης τοπικής κοινότητας,

(θ) να είναι απαλλαγμένα από οποιοδήποτε στοιχείο άμεσης ή έμμεσης διαφήμισης και προώθησης εμπορικών συμφερόντων,

(ι) να μπορούν να υλοποιηθούν εντός του σχολικού πλαισίου και να μην έχουν διάρκεια μεγαλύτερη των 6 διδακτικών ωρών,

(ια) ο φορέας ή/και οι εκπρόσωποί του, που ενδεχομένως κληθούν να υλοποιήσουν στο σχολείο εκπαιδευτικό πρόγραμμα ή/και εκπαιδευτικό υλικό, να διαθέτουν αποδεδειγμένη −βάσει του υπομνήματος και των βιογραφικών σημειωμάτων− εμπειρία στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση προγραμμάτων/εκπαιδευτικών υλικών στους βασικούς άξονες της θεματικής εβδομάδας,

(ιβ) η υλοποίηση του προγράμματος ή/και η χρήση του εκπαιδευτικού υλικού δεν θα πρέπει να συνεπάγεται οποιαδήποτε οικονομική δαπάνη για τη σχολική μονάδα.

Επισημαίνεται ότι:

α) Η συμμετοχή στη διαδικασία υποβολής συνεπάγεται παραχώρηση του εκπαιδευτικού προγράμματος ή/και εκπαιδευτικού υλικού από πλευράς των φορέων στο ΙΕΠ για χρήση και εκμετάλλευση (χωρίς εμπορικό σκοπό), κατά την κρίση του, στο πλαίσιο υλοποίησης των δράσεων της Θεματικής Εβδομάδας 2018-19 στις σχολικές μονάδες, χωρίς την καταβολή οιουδήποτε ανταλλάγματος προς τους φορείς.

β) Θα αποκλειστούν από τη διαδικασία αξιολόγησης εκπαιδευτικά προγράμματα ή/και εκπαιδευτικά υλικά που δεν είναι πλήρη ή έχουν υποβληθεί εκπρόθεσμα.

γ) Οι φορείς των οποίων το εκπαιδευτικό υλικό θα αξιοποιηθεί θα συμπεριληφθούν και στον κατάλογο των φορέων που θα προταθούν για συνεργασία στις σχολικές μονάδες.

δ) Το ΙΕΠ θα χορηγήσει σχετική βεβαίωση προς τους φορείς για τη συμπερίληψη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων ή/και υλικών στον Φάκελο Εκπαιδευτικού Υλικού.

Πηγή: ESOS

Ημερίδα του Συλλόγου Θεολόγων Μέθεξις: Η σάρκωση του Θεού Λόγου και η κατ' εικόνα Θεού δημιουργία του ανθρώπου

Η σάρκωση του Θεού Λόγου και η κατ' εικόνα Θεού δημιουργία του ανθρώπου, Ημερίδα του Συλλόγου Θεολόγων Μέθεξις, Σάββατο 26 Ιανουαρίου 2019, Πολιτιστικό Κέντρο της Αρχιεπισκοπής Αθηνών

Πέμπτη 17 Ιανουαρίου 2019

Από την επιμορφωτική συνάντηση θεολόγων της ΔΔΕ Σερρών με θέμα: "Σχεδιασμός διδασκαλίας στο πλαίσιο ΠΜΑ: διδακτικά θέματα, μαθησιακές δραστηριότητες, εκπαιδευτικό υλικό"

Στις 16 Ιανουαρίου 2019 πραγματοποιληθηκε η επιμορφωτική συνάντηση θεολόγων της ΔΔΕ Σερρών στο πολύ φιλόξενο 6ο Γυμνάσιο Σερρών με θέμα: "Σχεδιασμός διδασκαλίας στο πλαίσιο ΠΜΑ: διδακτικά θέματα, μαθησιακές δραστηριότητες, εκπαιδευτικό υλικό". Ευχαριστώ πολύ όλες και όλους τις/τους συναδέλφους για την συμμετοχή τους κια τη συμβολή τους στη διεξαγωγή της επιμορφωτικής συνάντησης. Ευχαριστώ επίσης και την εξαιρετική Διευθύντρια και θεολόγο του σχολείου κα Στέλλα Ούτσιου που έθεσε στη διάθεσή μας όλο τον απαραίτητο τεχνικό εξοπλισμό και για το πλούσιο κέρασμα.





Από την επιμορφωτική συνάντηση θεολόγων της ΔΔΕ Κιλκίς με θέμα: "Σχεδιασμός διδασκαλίας στο πλαίσιο ΠΜΑ: διδακτικά θέματα, μαθησιακές δραστηριότητες, εκπαιδευτικό υλικό"

Στις 15 Ιανουαρίου 2019 πραγματοποιθήθηκε η επιμορφωτική συνάντηση θεολόγων της ΔΔΕ Κιλκίς στο πολύ φιλόξενο 3ο Γυμνάσιο Κιλκίς με θέμα: "Σχεδιασμός διδασκαλίας στο πλαίσιο ΠΜΑ: διδακτικά θέματα, μαθησιακές δραστηριότητες, εκπαιδευτικό υλικό". Ευχαριστώ πολύ όλες και όλους τις/τους συναδέλφους για τη συμμετοχή τους στη συνάντηση παρά τις δύσκολες συνθήκες καιρού (χιόνια και πολύ κρύο). Ευχαριστώ επίσης και τον Διευθυντή του σχολείου που έθεσε στη διάθεσή μας όλο τον απαραίτητο τεχνικό εξοπλισμό και την αίθουσα εκδηλώσεων.






Προγραμματισμός και Αποτίμηση του Εκπαιδευτικού Έργου των Σχολικών Μονάδων. Η υπουργική απόφαση


Από τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων εκδόθηκε η απόφαση με την οποία καθορίζονται οι διαδικασίες για τον Προγραμματισμό και Αποτίμηση του Εκπαιδευτικού Έργου των Σχολικών Μονάδων.

Το πρόγραμμα επιμόρφωσης των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου

Ανακοινώθηκε σήμερα από το υπουργείο Παιδείας το πρόγραμμα επιμόρφωσης των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου των Περιφερειακών Κέντρων Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ), που θα γίνει στο διάστημα από 21 Ιανουαρίου έως 17 Απριλίου στις εξής Θεματικές Ενότητες:

• ΘΕ 1. Ο ρόλος των ΠΕ.Κ.Ε.Σ. στον Προγραμματισμό και την Αποτίμηση Εκπαιδευτικού 

• Έργου

• ΘΕ 2. Εκπαιδευτική Ηγεσία και Επαγγελματική Ανάπτυξη των Εκπαιδευτικών

• ΘΕ 3. Ζητήματα ενταξιακής εκπαίδευσης




Η επιμόρφωση υλοποιείται στο πλαίσιο της Πράξης «Επιμόρφωση Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου των ΠΕ.Κ.Ε.Σ.»στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2014-2020».

Σημειώνεται ότι η διάρκεια της επιμόρφωσης είναι 6 ώρες για κάθε θεματική ενότητα, δηλαδή συνολικά 18 ώρες, θα πραγματοποιηθεί σε διάστημα τριών εργάσιμων ημερών και είναι υποχρεωτική για όλους τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου. Συνολικά προβλέπονται 20 τμήματα επιμόρφωσης σε όλη την επικράτεια.

Οι επιμορφωτές έχουν επιλεγεί από το Μητρώο Επιμορφωτών και είναι μέλη του Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ) των Πανεπιστημίων με ειδίκευση στις θεματικές ενότητες.

Πηγή: ESOS

Πέμπτη 10 Ιανουαρίου 2019

Αργία για τα σχολεία η ημέρα των Τριών Ιεραρχών


Καταργήθηκε η διάταξη που όριζε ότι στις σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κατά την ημέρα αυτή πραγματοποιούνται εορταστικές εκδηλώσεις.

Η εορτή των Τριών Ιεραρχών αποτελεί ημέρα αργίας για τις σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 32 του Σχεδίου Νόμου για το Παν. Δυτικής Αττικής.

Παράλληλα, καταργήθηκε η περίπτ. δ΄ της παρ. 2 του άρθρου 3 του π.δ. 79/2017 (Α΄ 109, διόρθ. σφάλμ. Α΄112) η οποία όριζε ότι στις σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κατά την ημέρα αυτή πραγματοποιούνται εορταστικές εκδηλώσεις.

Επίσης η κείμενη νομοθεσία ορίζει ρητά ότι η ίδια ημέρα αποτελεί ημέρα αργίας για τις σχολικές μονάδες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Το ελληνικό θεατρικό έντυπο από τον 19ο στον 21ο αιώνα

Tο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών διοργανώνει Επιστημονικό Συνέδριο με τίτλο: «Το ελληνικό θεατρικό έντυπο από τον 19ο στον 21ο αιώνα». Οι εργασίες του Συνεδρίου θα θα πραγματοποιηθεί στο Κεντρικό Κτήριο του ΕΚΠΑ, στο Αμφιθέατρο «Άλκης Αργυριάδης», στις 17-18-19 Ιανουαρίου 2019.

Αντικείμενο του συνεδρίου είναι η ανάδειξη των συνθηκών παραγωγής, κυκλοφορίας και πρόσληψης κάθε είδους έντυπης έκδοσης σχετικής με το θέατρο από τον 19ο αιώνα έως σήμερα. Η προσέγγιση που προτείνεται είναι ανοικτή και περιλαμβάνει ειδικά θεατρικά/θεατρολογικά περιοδικά και εφημερίδες, θεατρικά προγράμματα (μορφή, περιεχόμενο, εξέλιξη στον χρόνο, κ.λπ.), εκδότες και εκδοτικούς οίκους που διακρίθηκαν για την ιδιαίτερη προσφορά τους στην έκδοση θεατρικών έργων ή θεωρητικών κειμένων για το θέατρο, κλπ. Το συνέδριο ενδιαφέρεται ακόμη να διερευνήσει τις μεταβολές που η ψηφιακή μετάβαση επιφέρει στα θεατρικά έντυπα καθώς και τον ρόλο του διαδικτύου στη δημιουργία και διάχυση των σχετικών έργων.

Στο συνέδριο θα συμμετάσχουν 74 ομιλητές πανεπιστημιακοί, ερευνητές, ειδικοί επιστήμονες, διδάκτορες και υποψήφιοι διδάκτορες από τους χώρους της Θεατρολογίας, της Φιλολογίας, της Ιστορίας του Βιβλίου και της Αρχειονομίας με ευρεία θεματική που ενδιαφέρει μελετητές του Θεάτρου, των Νεοελληνικών Γραμμάτων, του Τύπου και της Εκδοτικής Ιστορίας.

Οι εισηγήσεις θα αναπτύξουν ζητήματα και ερευνητικά πορίσματα που εντάσσονται στους θεματικούς άξονες:

• Θεατρικές εκδόσεις και σειρές (Θεατρικά έργα-Μελέτες)
• Εκδότες – Τυπογραφεία
• Θεατρικά Περιοδικά και Εφημερίδες
• Θεατρικά Προγράμματα
• Η παρουσία του θεάτρου σε μη θεατρικά περιοδικά και εφημερίδες
• Αναγνωστικό κοινό και θεατρικό έντυπο
• Η αγορά του θεατρικού εντύπου
• Κρατική πολιτική – Οικονομικές ενισχύσεις – Βραβεύσεις
• Λογοκρισία
• Ψηφιακή μετάβαση και θεατρικό έντυπο

Το Συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στο Κεντρικό Κτήριο του ΕΚΠΑ, στο Αμφιθέατρο «Άλκης Αργυριάδης», στις 17-18-19 Ιανουαρίου 2019 και είναι ανοικτό σε κάθε ακροατή που ενδιαφέρεται να το παρακολουθήσει.


Θωμαή Χουβαρδά, Η γυναίκα στην πρωτοχριστιανική εκκλησία: Η περίπτωση της χηρείας, Collecta Academica 31, εκδόσεις Ostracon, Θεσσαλονίκη 2018

Η πιο καταπιεσμένη γυναίκα από το σύνολο των υποτιμημένων γυναικών, η χήρα, δεσπόζει με την πανταχού παρουσία της τουλάχιστον στα κείμενα, αν όχι και στη ζωή, των πρώτων αιώνων της χριστιανικής ιστορίας. Οι προφητικές επαγγελίες εκπληρώθηκαν από την Καινή Διαθήκη, η προστασία και η δικαιοσύνη έγιναν σωτηρία και πρόγευση της εσχατολογικής Βασιλείας. Ο Θεάνθρωπος την ανέσυρε από την κοινωνική ανυπαρξία και την ανέδειξε σε καταξιωμένο πρόσωπο μέσα στο Σώμα της Εκκλησίας. Τούτη η επιλογή της Εκκλησίας δηλώνει την παρρησία της απέναντι σε εξουσιαστικές δομές και την καινή διδαχή της που προσφέρει προοπτική σωτηρίας σε όλους ανεξαιρέτως καταφάσκοντας στα ιδιαίτερα χαρίσματα του κάθε μέλους της, άνδρα ή γυναίκας, αναδεικνύοντας τον αδύναμο και καλλιεργώντας ταυτόχρονα τόσο την οριζόντια, με τους συνανθρώπους, όσο και την κατακόρυφη, με τον Θεό, αναφορά του μέσα στον κόσμο. Οι χήρες γυναίκες της ιστορίας με την Ενσάρκωση του Θεανθρώπου Χριστού έπαυσαν να αποτελούν τους θλιβερούς αποσυνάγωγους της ζωής και μεταμορφώθηκαν σε μάρτυρες των Εσχάτων. Πέρασαν από την αναπόφευκτα μοιραία καταδίκη της «νεκρικής πυράς» στην εν ελευθερία μετοχή τους στο «ύδωρ τό ζων».

Τετάρτη 2 Ιανουαρίου 2019

Σύναξη (τεύχος 148) – Ἡ δυσκολία νὰ εἶσαι Χριστιανός

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

ΠΡΟΛΟΓΙΚΟ …3

π. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΦΛΩΡΟΦΣΚΥ, Τὸ πρόσκομμα τοῦ σταυροῦ …4

ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΣ, Μάρτυρας τῆς «ἐν Χριστῷ σταυρικῆς ἐλευθερίας»: Ἁγία Μαρία Σκομπτσόβα (1891-1945) …12

ΑΓΓΕΛΟΣ ΓΟΥΝΟΠΟΥΛΟΣ, Ὁ Ὄσκαρ Ρομέρο καὶ ἡ δίκαιη ἐπανάσταση …22

π. ΘΕΟΔΟΣΙΟΣ ΜΑΡΤΖΟΥΧΟΣ, Ὁ πνευματικὸς πατέρας σήμερα: Ἰσχὺς καὶ ὅρια τῆς διακρίσεως …35

ΡΑΣΤΚΟ ΓΙΟΒΙΤΣ, Ἡ «ὁμοφροσύνη» ὡς ἰδεολόγημα …47

ΘΑΝΑΣΗΣ Ν. ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ, Μαρτυρία, πράξη, ἔκπληξη …55

Ἐκδηλώσεις ποὺ πραγματοποίησε ἡ Σύναξη …57

ΓΙΩΡΓΟΣ Ν. ΣΤΑΘΗΣ, Συνέδριο «Διάκριση καὶ Χριστιανικὸς Βίος» …58

ΣΠΥΡΙΔΟΥΛΑ ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ-ΚΥΠΡΙΟΥ, Ἡ θρησκεία ὡς κατηγορία ἀνάλυσης στὶς κριτικὲς ἀνδρικὲς σπουδές …59

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΜΠΑΡΛΟΣ, Διερευνοῦμε βιωματικὰ τὴν ἱστορία τοῦ Ζακχαίου …75

ΜΙΧΑΛΗΣ ΦΥΛΛΑΣ, Ἡ εἰκόνα τῆς Ἐκκλησίας στὸ περιοδικὸ Ἐπιθεώρηση Τέχνης …85

ΜΑΡΩ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ, «Πάτερ ἡμῶν» …91

ΤΑΣΟΣ ΜΕΡΚΟΥΡΗΣ, Βιογραφικὸ Ἀγνώστου …94

Διάλογος μὲ τοὺς ἀναγνῶστες …94

Τὸ Βιβλίο …98

Οἱ συνεργάτες τοῦ 148ου τεύχους …108