Χολαργός 5-7-2017
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Έπειτα από την αποστολή σχετικού υπομνήματος, προς τον
Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, με τις θέσεις του Συνδέσμου μας για θέματα που
αφορούν στον κλάδο των θεολόγων εκπαιδευτικών, κλιμάκιο του Δ.Σ. αποτελούμενο
από τους: Δημήτριο Μόσχο (Πρόεδρο), Γρηγόρη Μαυροκωστίδη (Αντιπρόεδρο), Γεώργιο
Παπαδόπουλο (Γ. Γραμματέα) και Αντώνη Παναγάκη (Ταμία) συναντήθηκε τη Τρίτη, 4
Ιουλίου 2017 και ώρα 15.00 μ.μ. με τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας &
Θρησκευμάτων κ. Κωνσταντίνο Γαβρόγλου. Στη συνάντηση παρέστησαν επίσης το μέλος
του Συνδέσμου μας κ. Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης (επικ. Καθηγητής, της Διδακτικής
των Θρησκευτικών, Τμήματος Θεολογίας ΕΚΠΑ), ο Σύμβουλος του Υπουργείου κ.
Σταύρος Γιαγκάζογλου καθώς και ο Γ. Γραμματέας Θρησκευμάτων κ. Γεώργιος
Καλαντζής. Στη μακρά και γόνιμη συζήτηση που ακολούθησε, μετά από σύντομη
παρουσίαση του ιστορικού ίδρυσης του Συνδέσμου μας, αναπτύχθηκαν με τη σειρά
όλα τα θέματα, που σημειώνονται στο υπόμνημα και τα οποία είχε ιδιαιτέρως
επισημάνει και ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Πιο συγκεκριμένα:
1.
Στο θέμα των σχεδιαζόμενων αλλαγών στη φυσιογνωμία
και στο περιεχόμενο σπουδών της λυκειακής βαθμίδας, υπογραμμίστηκε με έμφαση
πως είναι καθόλα απαραίτητη η διατήρηση του υφιστάμενου καθεστώτος όσον αφορά
στο μάθημα των Θρησκευτικών (δηλαδή υποχρεωτικότητα και ωράριο) καθώς από
παιδαγωγική άποψη η ηλικιακή περίοδος της μέσης εφηβείας έχει ανάγκη
περισσότερο ίσως από κάθε άλλη, την προσφερόμενη με την κατάλληλη μέθοδο
θρησκευτική αγωγή. Συζητήθηκε επίσης διεξοδικά και το θέμα των ωρών του μαθήματος
στην Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού, καθώς η μείωσή τους δυσχεραίνει σημαντικά τόσο την κάλυψη της διδακτέας ύλης όσο και
την αποτελεσματική εφαρμογή του νέου ΠΣ,
αφού αυτή απαιτεί δίωρο διδασκαλίας.
2.
Η αναβάθμιση της θρησκευτικής εκπαίδευσης, που
αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα αλλά και πρωτεύοντα ιδρυτικό λόγο του Συνδέσμου μας,
ήταν φυσικά -και λόγω της τρέχουσας επικαιρότητας- κεντρικό θέμα στη συζήτηση.
Η αίσια εξέλιξη του διαλόγου Εκκλησίας και Πολιτείας, που οδήγησε στη δημοσίευση
νέων Προγραμμάτων Σπουδών (ΦΕΚ 2104/19-6-2017 και 2105/19-6-2017) σε
αντικατάσταση των προηγούμενων, αποτέλεσε αντικείμενο εκτενούς και ευμενούς
σχολιασμού από το σύνολο των συμμετεχόντων στη συνάντηση. Τα μέλη του Δ.Σ. του Συνδέσμου
μας τόνισαν, ωστόσο, πως η επιτυχής πορεία του εγχειρήματος δεν εξαρτάται μόνο
από το νομοθετικό πλαίσιο, το προσφερόμενο εκπαιδευτικό υλικό, τον σχεδιασμό
μιας επαρκούς και έγκαιρης επιμόρφωσης ή τη συμβολή του εκπαιδευτικού της τάξης.
Η επιτυχής πορεία του εγχειρήματος εξαρτάται από την οικοδόμηση σχέσεων
εμπιστοσύνης και από την αποφυγή ανακοινώσεων (όπως η από 29/6/2017 του ΙΕΠ)
και παρεμβάσεων που δημιουργούν σύγχυση όσον αφορά τις πραγματικές διαστάσεις
του διεξαχθέντος διαλόγου μεταξύ Πολιτείας και Εκκλησίας καθώς και τις
προθέσεις της πολιτείας για τη θέση και τη φυσιογνωμία του μαθήματος.
3.
Ως εξαιρετικά κρίσιμοι όροι για την
αποτελεσματική εφαρμογή των νέων ΠΣ, τονίστηκε ιδιαίτερα πως εκτός από τη
διατήρηση της υποχρεωτικότητας του μαθήματος
και του υφιστάμενου ωραρίου, την έγκαιρη στελέχωση των σχολικών μονάδων
με θεολόγους εκπαιδευτικούς (που οδήγησε σε διατύπωση γόνιμων επιχειρημάτων για
ικανοποιητικό αριθμό διορισμών), την επανάληψη της επιμόρφωσης, είναι και η
αλλαγή πολιτικής του Υπουργείου στο θέμα των αναθέσεων. Η επιχειρηματολογία του
Συνδέσμου, για το θέμα της γ΄ ανάθεσης του μαθήματος των Θρησκευτικών στους
εκπαιδευτικούς ΠΕ02, φάνηκε πως μπορεί να οδηγήσει σε θετικές, για τον κλάδο
μας εξελίξεις στο άμεσο μέλλον. Παράλληλα, ζητήθηκε η διευκόλυνση των Σχολικών
Συμβούλων Α/βάθμιας Εκπαίδευσης για να διοργανώσουν περισσότερες επιμορφωτικές
συναντήσεις με τους δασκάλους ευθύνης τους για τα νέα Προγράμματα Σπουδών
Θρησκευτικών.
4.
Στο θέμα του καθεστώτος των απαλλαγών και του
νομικού τους πλαισίου ο κ. Υπουργός παρακολούθησε με ενδιαφέρον τις θέσεις του Συνδέσμου μας, που
άλλωστε εκτίθενται και στο υποβληθέν υπόμνημα, γεγονός που δημιουργεί την
αίσθηση για την άμεση ανάληψη νομοθετικής
πρωτοβουλίας εκ μέρους του Υπουργείου για την οριστική διευθέτησή του, καθώς
μάλιστα η ευρωπαϊκή εμπειρία και πρακτική συνηγορούν υπέρ μιας μόνιμης και ισορροπημένης
λύσης.
5.
Ο Σύνδεσμός μας
εξέθεσε, τέλος, τις θέσεις του για την οριστική τακτοποίηση μιας ακόμη
πτυχής του σχολικού βίου που σχετίζεται έμμεσα με τον θεολογικό χώρο και
γίνεται συχνά, τα τελευταία χρόνια, αντικείμενο διαφορετικών όσο και αντιφατικών προσεγγίσεων, τόσο από την πλευρά
της Πολιτείας και της εκπαιδευτικής κοινότητας όσο και από την πλευρά της
Εκκλησίας. Η εορτή προς τιμήν των Τριών Ιεραρχών λόγω μιας αόριστης ή και
παρωχημένης νομοθετικής αντίληψης, δημιουργεί, ως μη όφειλε, αιτίες αντιπαραθέσεων
ενίοτε και συγκρούσεων. Η ανάληψη πρωτοβουλίας για τη σωστή οριοθέτησή της, εκ
μέρους του υπουργείου, συνιστά μια ακόμη αισιόδοξη προοπτική, γεγονός που
προστίθεται στα τελικά θετικά συμπεράσματα από τη μακρά και εποικοδομητική
συνεργασία των μελών του Δ.Σ με τον Υπουργό Παιδείας.
Από το Δ.Σ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου