Σελίδες

Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου 2018

Η δεύτερη συνάντηση του Biblicum για το ακαδημαϊκό έτος 2017-2018

Η δεύτερη συνάντηση του Biblicum, με γενικό θέμα συζήτησης για το ακαδημαϊκό έτος 2017-2018 «Θρησκευτική Ποικιλομορφία και Μονοθεϊσμός», θα φιλοξενήσει ως ομιλητή τον π. Εμμανουήλ Κλάψη, Καθηγητή Θεολογίας της έδρας του Αρχιεπισκόπου Ιακώβου στον Τίμιο Σταυρό της Βοστώνης των Η.Π.Α. Η συνάντηση θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 20 Φεβρουαρίου 2018 και ώρα 19:30-21:00 στο Παιδαγωγικό Εργαστήρι της Θεολογικής Σχολής. Ο π. Εμμανουήλ Κλάψης θα αναπτύξει το θέμα: «Δυναμική/ές του Διαθρησκειακού Διαλόγου».

Περίληψη Ανακοίνωσης

Από τις αρχές της δεκαετίας του 1970 η Ορθόδοξη Εκκλησία, δια της συμμετοχής της στο Παγκόσμιο Συμβούλιο των Εκκλησιών, δεσμεύτηκε να ασχοληθεί και στοχασθεί θεολογικώς με τη σημασία των άλλων θρησκειών και της ανάγκης διαλόγου με αυτές. Κατά τη διάρκεια των οικουμενικών διαβουλεύσεων χριστιανικές Εκκλησίες και κοινότητες αναγνώρισαν την ανάγκη μιας σαφούς κατανόησης της φύσης, των ορίων και των σκοπών των διαθρησκειακών διαλόγων. Ακολούθως, αποκήρυξαν τον θρησκευτικό συγκρητισμό και αναγνώρισαν ότι το βάθος της συμμετοχής τους στους διαλόγους εξαρτάται από το αν έχουν αναπτύξει, με βάση τις θεολογικές τους παραδόσεις, μια θεολογία, η οποία αναγνωρίζει και σέβεται την θρησκευτική και πολιτιστική ποικιλία.

Ένα σημαντικό θέμα στο οποίο δόθηκε ιδιαίτερη προσοχή στις συζητήσεις αυτές ήταν και το θέμα της σχέσης του διαλόγου με την αποστολή της Εκκλησίας, διότι εκφράστηκαν φόβοι ότι ο διάλογος θα μπορούσε να κατανοηθεί ως ένα μέσο ομολογίας. Στην τοποθέτησή μου θα εστιάσω στην ανάλυση της φύσης και των στόχων του διαλόγου, διότι και προσφάτως στην Πανορθόδοξη Σύνοδο (Αγία και Μεγάλη Σύνοδος της Ορθοδόξου Εκκλησίας, Ιούνιος 2016) επιβεβαιώθηκε η Ορθόδοξη συμμετοχή στους διαλόγους, οικουμενικούς και διαθρησκειακούς. Θα επιχειρήσω μάλιστα να καταδείξω ότι ο διαθρησκειακός διάλογος δεν είναι απλώς η συμμετοχή σε ένα φόρουμ της Ορθόδοξης Εκκλησίας ή [αυτών που εκπροσωπούν διαφορετικές θρησκευτικές παραδόσεις] των θρησκευτικώς διαφορετικών με σκοπό την επικοινωνία των νοημάτων της θρησκευτικής τους παράδοσης εκατέρωθεν και με την ελπίδα να πείσουν και να μεταστρέψουν τους άλλους στη δική τους ιδιαίτερη παράδοση ή πίστη. Διότι αυτό είναι απλώς ένας παράλληλος μονόλογος. Δεν θα υπάρξει πραγματικός και αυθεντικός διαθρησκειακός διάλογος αν οι συμμετέχοντες δεν μεταστρέψουν τις προϋπάρχουσες αντιλήψεις τους/ή και προκαταλήψεις τους για τις άλλες θρησκευτικές παραδόσεις και αν δεν καταφέρουν να αναπτύξουν μια αντίληψη συμπερίληψης και εκτίμησης των θρησκευτικώς «άλλων».

Πηγή: ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ ΔΡΩΜΕΝΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου