Γράφει ο π. Βασίλειος Ι. Καλλιακμάνης
α) Ορισμένοι σύγχρονοι θεολόγοι υποστηρίζουν ότι η Εκκλησία σώζει τον κόσμο «με αυτό που είναι» κι όχι «με αυτό που κάνει», παραπέμποντας προφανώς στην αγιαστική παρουσία της και ειδικότερα στο μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. Από το άλλο μέρος, δημοσιογράφοι και σχολιαστές της σύγχρονης κοινωνικής πραγματικότητας βλέπουν την Εκκλησία ως εγκόσμιο κοινωνικό οργανισμό, αναζητώντας και αναγνωρίζοντας σε αυτή μόνο το κοινωνικό έργο (φιλανθρωπικά ιδρύματα, συσσίτια, οικοτροφεία, δωρεές κτλ.), παραβλέποντας ότι το πνευματικό της έργο έχει κοινωνικές διαστάσεις.
β) Από τα πρώτα χριστιανικά χρόνια η Θεία Ευχαριστία συνδεόταν αναπόσπαστα με το κοινωνικό έργο. Ο ευαγγελιστής Λουκάς γράφει: «Ήσαν προσκαρτερούντες τη διδαχή των αποστόλων και τη κοινωνία του άρτου και ταις προσευχαίς… πάντες δε οι πιστεύοντες ήσαν επί το αυτό και είχαν άπαντα κοινά» (Πράξ. 2, 42-44). Η εμπειρία της πρώτης Εκκλησίας των Ιεροσολύμων, όπου συνδυάζονταν κοινή προσευχή, κήρυγμα, Θεία Ευχαριστία και κοινοκτημοσύνη, επηρέασε τις μεταγενέστερες εκκλησιαστικές κοινότητες και διασώζεται ώς σήμερα στα μοναστικά κοινόβια.
γ) Εκείνος που μετέχει συνειδητά στην Ευχαριστία, καλείται να υπερβεί τις κοινωνικές ή άλλες διαιρέσεις, οι οποίες κρατούν τους ανθρώπους χωρισμένους και δημιουργούν ανταγωνισμούς και αντιπαλότητες μεταξύ τους. Η αγάπη του Θεού και Πατρός, η Χάρη του Κυρίου Ιησού και η κοινωνία του Αγίου Πνεύματος εκχέονται απλόχερα στη Θεία Ευχαριστία και εν συνεχεία κλήρος και λαός καλούνται να μεταγγίσουν εμπράκτως τις θείες δωρεές στην κοινωνία.
δ) Τόσο μεγάλη είναι η αξία που προσέδωσε η αποστολική παράδοση στην ανιδιοτελή αγάπη, ώστε την τοποθετεί πάνω από τη γλωσσολαλιά, την προφητεία, τη θαυματουργία, την εκούσια πτωχεία και το μαρτύριο (βλ. Α’ Κορ. 13, 1-8). Για την αγάπη του Χριστού οι μάρτυρες έχυσαν το αίμα τους, οι ομολογητές υπέμειναν καρτερικά τα βασανιστήρια, οι πλούσιοι Πατέρες σκόρπισαν τον πλούτο στους ενδεείς, οι όσιοι ασκητές βίωσαν την εκούσια πτωχεία του Χριστού και έγιναν πρότυπα αρετής και τελειότητας. Πιστοί άνθρωποι πρόσφεραν τα υπάρχοντά τους για την ανακούφιση του λαού, καθιστάμενοι μεγάλοι ευεργέτες του Γένους.
ε) Αυτή η δισχιλιόχρονη αποστολική παράδοση απηχείται στο πρόγραμμα του παναγιότατου οικουμενικού πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, που επισκέφθηκε το Άγιον Όρος και από χθες έφθασε στην ιερά μητρόπολη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως. Σήμερα Κυριακή θα προΐσταται της Θείας Λειτουργίας στον ιερό ναό Αγίου Ιωάννου Προδρόμου Νεάπολης και τις επόμενες ημέρες ο παναγιότατος θα επισκεφθεί ενορίες και χώρους κοινωνικής προσφοράς, όπου βρίσκουν καταφύγιο αδύναμοι συμπολίτες μας. Θα δει από κοντά τους εθελοντές και τις εθελόντριες που δραστηριοποιούνται υπό την αιγίδα της ιεράς μητροπόλεως, θα γευματίσει με νέα παιδιά της περιοχής αλλά και τους «αδελφούς τους ελαχίστους».
στ) Παράλληλα, ο πατριάρχης του Γένους και πνευματικός ηγέτης της ορθοδοξίας κουβαλώντας βαριά παράδοση αιώνων, αφού η Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως πρωτοστατούσε πάντοτε στην ίδρυση εκπαιδευτηρίων και στη λειτουργία φιλανθρωπικών καταστημάτων για τις χρείες «των του Χριστού πενήτων», θα επισκεφθεί τα παιδιά των Αθιγγάνων - Ρομά στην περιοχή του Δενδροποτάμου και θα εγκαινιάσει εκεί σχολικό συγκρότημα.
ζ) Οι εν λόγω επισκέψεις της αυτού θειοτάτης παναγιότητος του οικουμενικού πατριάρχου, που προγραμματίσθηκαν από τον σεβασμιότατο μητροπολίτη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβα, έχουν συμβολικό χαρακτήρα. Φανερώνουν όμως το ανύστακτο ενδιαφέρον της Εκκλησίας για τους κοινωνικά αδύναμους συνανθρώπους μας αλλά και την προσήνεια του οικουμενικού πατριάρχου, ο οποίος συγκαταβαίνει ταπεινά για να παραμυθήσει το λαό του Θεού. Ταυτόχρονα δίδεται το μήνυμα ότι όποιος πιστεύει στον Θεό της αγάπης και της κενωτικής θυσίας, ενδιαφέρεται και για τον «κατ’ εικόνα Θεού» πλασμένο άνθρωπο. Ακόμη, ο παναγιότατος, τιμώντας την πανεπιστημιακή κοινότητα, θα επισκεφθεί το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και κορύφωση της ιεράς του πορείας αποτελεί η παρουσία του στον λαμπρό εορτασμό του Αγίου Δημητρίου, πολιούχου της Θεσσαλονίκης.
http://www.makthes.gr/news/opinions/111609/
β) Από τα πρώτα χριστιανικά χρόνια η Θεία Ευχαριστία συνδεόταν αναπόσπαστα με το κοινωνικό έργο. Ο ευαγγελιστής Λουκάς γράφει: «Ήσαν προσκαρτερούντες τη διδαχή των αποστόλων και τη κοινωνία του άρτου και ταις προσευχαίς… πάντες δε οι πιστεύοντες ήσαν επί το αυτό και είχαν άπαντα κοινά» (Πράξ. 2, 42-44). Η εμπειρία της πρώτης Εκκλησίας των Ιεροσολύμων, όπου συνδυάζονταν κοινή προσευχή, κήρυγμα, Θεία Ευχαριστία και κοινοκτημοσύνη, επηρέασε τις μεταγενέστερες εκκλησιαστικές κοινότητες και διασώζεται ώς σήμερα στα μοναστικά κοινόβια.
γ) Εκείνος που μετέχει συνειδητά στην Ευχαριστία, καλείται να υπερβεί τις κοινωνικές ή άλλες διαιρέσεις, οι οποίες κρατούν τους ανθρώπους χωρισμένους και δημιουργούν ανταγωνισμούς και αντιπαλότητες μεταξύ τους. Η αγάπη του Θεού και Πατρός, η Χάρη του Κυρίου Ιησού και η κοινωνία του Αγίου Πνεύματος εκχέονται απλόχερα στη Θεία Ευχαριστία και εν συνεχεία κλήρος και λαός καλούνται να μεταγγίσουν εμπράκτως τις θείες δωρεές στην κοινωνία.
δ) Τόσο μεγάλη είναι η αξία που προσέδωσε η αποστολική παράδοση στην ανιδιοτελή αγάπη, ώστε την τοποθετεί πάνω από τη γλωσσολαλιά, την προφητεία, τη θαυματουργία, την εκούσια πτωχεία και το μαρτύριο (βλ. Α’ Κορ. 13, 1-8). Για την αγάπη του Χριστού οι μάρτυρες έχυσαν το αίμα τους, οι ομολογητές υπέμειναν καρτερικά τα βασανιστήρια, οι πλούσιοι Πατέρες σκόρπισαν τον πλούτο στους ενδεείς, οι όσιοι ασκητές βίωσαν την εκούσια πτωχεία του Χριστού και έγιναν πρότυπα αρετής και τελειότητας. Πιστοί άνθρωποι πρόσφεραν τα υπάρχοντά τους για την ανακούφιση του λαού, καθιστάμενοι μεγάλοι ευεργέτες του Γένους.
ε) Αυτή η δισχιλιόχρονη αποστολική παράδοση απηχείται στο πρόγραμμα του παναγιότατου οικουμενικού πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, που επισκέφθηκε το Άγιον Όρος και από χθες έφθασε στην ιερά μητρόπολη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως. Σήμερα Κυριακή θα προΐσταται της Θείας Λειτουργίας στον ιερό ναό Αγίου Ιωάννου Προδρόμου Νεάπολης και τις επόμενες ημέρες ο παναγιότατος θα επισκεφθεί ενορίες και χώρους κοινωνικής προσφοράς, όπου βρίσκουν καταφύγιο αδύναμοι συμπολίτες μας. Θα δει από κοντά τους εθελοντές και τις εθελόντριες που δραστηριοποιούνται υπό την αιγίδα της ιεράς μητροπόλεως, θα γευματίσει με νέα παιδιά της περιοχής αλλά και τους «αδελφούς τους ελαχίστους».
στ) Παράλληλα, ο πατριάρχης του Γένους και πνευματικός ηγέτης της ορθοδοξίας κουβαλώντας βαριά παράδοση αιώνων, αφού η Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως πρωτοστατούσε πάντοτε στην ίδρυση εκπαιδευτηρίων και στη λειτουργία φιλανθρωπικών καταστημάτων για τις χρείες «των του Χριστού πενήτων», θα επισκεφθεί τα παιδιά των Αθιγγάνων - Ρομά στην περιοχή του Δενδροποτάμου και θα εγκαινιάσει εκεί σχολικό συγκρότημα.
ζ) Οι εν λόγω επισκέψεις της αυτού θειοτάτης παναγιότητος του οικουμενικού πατριάρχου, που προγραμματίσθηκαν από τον σεβασμιότατο μητροπολίτη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβα, έχουν συμβολικό χαρακτήρα. Φανερώνουν όμως το ανύστακτο ενδιαφέρον της Εκκλησίας για τους κοινωνικά αδύναμους συνανθρώπους μας αλλά και την προσήνεια του οικουμενικού πατριάρχου, ο οποίος συγκαταβαίνει ταπεινά για να παραμυθήσει το λαό του Θεού. Ταυτόχρονα δίδεται το μήνυμα ότι όποιος πιστεύει στον Θεό της αγάπης και της κενωτικής θυσίας, ενδιαφέρεται και για τον «κατ’ εικόνα Θεού» πλασμένο άνθρωπο. Ακόμη, ο παναγιότατος, τιμώντας την πανεπιστημιακή κοινότητα, θα επισκεφθεί το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και κορύφωση της ιεράς του πορείας αποτελεί η παρουσία του στον λαμπρό εορτασμό του Αγίου Δημητρίου, πολιούχου της Θεσσαλονίκης.
http://www.makthes.gr/news/opinions/111609/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου