ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ - Η ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΟΥ

Βασιλεύουσα, Νέα Ρώμη, Βυζάντιο, Επτάλοφος… Πόσες λέξεις – πόσα προσωνύμια κρύβονται μέσα στην έννοια της Πόλης! Της Κωνσταντινούπολης.

Πέμπτη 12 Μαρτίου 2020

Περιοδικό Σύναξη (Τεύχος 153 - «Φύλο και θεολογία. Η συζήτηση συνεχίζεται»

Π Ρ Ο Λ Ο Γ Ι Κ Ο

Το τεύχος αυτό αποτελεί συνέχεια του προηγουμένου. Και τα δύο μαζί αρθρώνουν μια συζήτηση για ζητήματα ιδιαιτέρως δύσκολα στις μέρες μας. Όχι μόνο μια συζήτηση μεταξύ του κάθε κειμενογράφου και των αναγνωστών, αλλά και μεταξύ των ίδιων των κειμένων. Το είχαμε επισημάνει στο Προλογικό του προηγουμένου τεύχους, το επισημαίνουμε κι εδώ. Επίσης στο προηγούμενο Προλογικό είχαμε καταγράψει τις πολλαπλές και ιδιάζουσες δυσκολίες που έχουν τα ζητήματα περί φύλου σήμερα. Οι δυσκολίες αυτές προϋποτίθενται κι εδώ.

]Τα κείμενα παλεύουν με νοήματα και καταστάσεις, αγωνιούν εκεί όπου τα πράγματα φαίνεται να τα συσκοτίζει η συνήθεια, κοπιάζουν και ζητούν τον κόπο του αναγνώστη. Κάθε κείμενο είναι μια απόπειρα όλο κι όλο, αλλά δεν γίνεται να πορευτούμε αλλιώς. «Μη αποκνήσωμεν προς την έρευναν», κατά την παρότρυνση του Μ. Βασιλείου [1]. Μην παρατήσουμε την έρευνα – είτε από οκνηρία είτε από φόβο.

Ο π. Ιωάννης Μπερ πραγματεύεται τη λειτουργία του άντρα και της γυναίκας, στο πλαίσιο μιας ιδιαίτερης κίνησης: της κίνησης από το άρσεν και το θήλυ προς την ανθρώπινη ύπαρξη, μέσα από την αναγέννηση την οποία απεργάζεται ο εργαζόμενος Θεός και το μυστήριο της Εκκλησίας.

Η Πανωραία Κουφογιάννη καταδεικνύει τη διάβρωση της εκκλησιαστικής ζωής από αντιχριστιανικά στην πραγματικότητα στερεότυπα σε βάρος των γυναικών˙ στερεότυπα όμως τα οποία βιώνονται πλέον ως η παράδοση.

Ο π. Μπράντον Γκάλλαχερ προσεγγίζει με παρρησία και οδύνη το θέμα της ομοφυλοφιλίας, προσπαθώντας να διακρίνει ποιες είναι οι δυνατότητες και ποιες οι δυσκολίες στη συνάντηση της εκκλησιαστικής παράδοσης με το σήμερα. Βασικό ερώτημα που απασχολεί το συγγραφέα, είναι αν αυτό που εκλαμβάνουμε αυτονόητα και ανέλεγκτα ως παράδοση, είναι όντως παράδοση˙ και αν αντέχουμε να δούμε ότι η παράδοση περιλαμβάνει προβληματικές πλευρές που τις αποσιωπά η σημερινή εξιδανίκευσή της.

Η Μαρί Μπαλμαρί εξετάζει διεισδυτικά, με εργαλεία ψυχαναλυτικά και θεολογικά, τη σημασία του νόμου στις ανθρώπινες κοινωνίες, αλλά και την αναμέτρηση της ανθρώπινης ύπαρξης μαζί τους.

Τέλος, ο Ρόυαν Ουίλιαμς, τέως αρχιεπίσκοπος Κάντερμπερυ (Αγγλικανός), ερευνά τη σημασία της σωματικότητας και της επιθυμίας στη σεξουαλική σχέση. Είναι ένα κείμενο δύσκολης γραφής, και ο αναγνώστης καλείται να υπερβεί την ένταση των διατυπώσεων, για να προσπελάσει τα καίρια ερωτήματα που θέτει ο συγγραφέας επί τάπητος.

Ολόκληρο το τεύχος πασχίζει να είναι μια έκκληση. Μια έκκληση κατά της οκνηρία και του φόβου.

Θ.Ν.Π.

[1] Μ. Βασίλειος, Εις την εξαήμερον, ομιλία Β΄, PG 29, 28D.

…………………………………………………………………………………………

Π Ε Ρ Ι Ε Χ Ο Μ Ε Ν Α

- π. ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΠΕΡ, «Ἀπὸ τὸν Ἀδὰμ στὸν Χριστό: Ἀπὸ τὸ ἄρσεν καὶ θῆλυ στὴν ἀνθρώπινη ὕπαρξη».
- ΠΑΝΩΡΑΙΑ ΚΟΥΦΟΓΙΑΝΝΗ, «Γυναίκα καὶ Ἐκκλησία: τελικὰ ἐννοοῦμε ὅσα διακηρύσσουμε;».
- π. ΜΠΡΑΝΤΟΝ ΓΚΑΛΛΑΧΕΡ, «Ἀνταμώνοντας μὲ τὴν Ὀρθόδοξη παράδοση στὴ νεοτερικὴ Δύση: Φυσικὸς νόμος, ὁμοφυλοφιλία καὶ ζῶσα παράδοση».
- ΜΑΡΙ ΜΠΑΛΜΑΡΙ, «Οἱ Νόμοι τοῦ Ἀνθρώπου».
- ΡΟΟΥΑΝ ΟΥΪΛΛΙΑΜΣ, «Ἡ χάρη τοῦ σώματος».
- ΠΕΤΡΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ, «Διακόνισσες: Ὀρθόδοξος θεσμὸς ἀθεολόγητα παροπλισμένος».
- ΘΑΝΑΣΗΣ ΓΑΛΑΝΑΚΗΣ, «Ἡ θεία λάσπη» (ποίημα).
- ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΜΙΧΑΛΑΓΑ, «πρωτ. Γεώργιος Δ. Μεταλληνός (1940-2019)».
- π. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΒΑΤΖΑΣ, «Ἀρχιμ. Ἠλίας Μαστρογιαννόπουλος (1919-2020)».
- ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΑΤΖΗΛΑΚΟΣ, «Μᾶς δώσαν κι ἀπό ἕνα πλαστικὸ γάντι».


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου