Αναδημοσίευση από Orthodoxia.info
Φωτορεπορτάζ: Μαρία Σερέτη
«Ο Χριστιανισμός στον σύγχρονο κόσμο» αποτέλεσε το θέμα της συνάντησης που διοργανώθηκε χθες στη Θεολογική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης από τον Πανελλήνιο Θεολογικό Σύνδεσμο «ΚΑΙΡΟΣ» και το Τμήμα Θεολογίας ΑΠΘ.
Η εκδήλωση ξεκίνησε με τον χαιρετισμό και το θερμό καλωσόρισμα της αναπληρώτριας καθηγήτριας του Τμ. Θεολογίας κ. Αγγελικής Ζιάκα, η οποία στη συνέχεια έδωσε τη “σκυτάλη” στον κοσμήτορα της Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ κ. Θεόδωρο Γιάγκου.
Ο κ. Γιάγκου, στον χαιρετισμό του, αναφέρθηκε στα προγράμματα σπουδών του μαθήματος των Θρησκευτικών λέγοντας ότι «πρόκειται για προγράμματα που εκφράζουν δυναμισμό, αυτό που έχει ήδη η Εκκλησία». Συνεχάρη, ακόμη, τους διοργανωτές της συνάντησης και εξέφρασε τη χαρά του για την όλη προσπάθεια.
Έπειτα, ο πρόεδρος του Τμ. Θεολογίας κ. Παναγιώτης Σκαλτσής επισήμανε ότι το Τμήμα Θεολογίας υποστηρίζει την άποψη πως το μάθημα των Θρησκευτικών, με τον υποχρεωτικό χαρακτήρα που πρέπει να έχει, «αγκαλιάζει ολόκληρη τη ζωή του ανθρώπου, γίνεται γέφυρα γνήσιας επικοινωνίας του μαθητή με τον “άλλον” και μέσο υπέρβασης κάθε είδους μισαλλοδοξίας και φανατισμού, συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτό στην καλλιέργεια ενός ειρηνικού και οικουμενικού πνεύματος».
Στη συνέχεια, τον λόγο έλαβε ο πρόεδρος του «Καιρού», καθηγητής του Τμ. Θεολογίας ΕΚΠΑ κ. Χρήστος Καρακόλης. Βαθιά συγκινημένος δήλωσε πως «πάντα όταν βρίσκομαι εδώ αισθάνομαι ότι επιστρέφω στην αφετηρία μου. Η χαρά μου σήμερα είναι διπλή γιατί έρχομαι και ως πρόεδρος του Καιρού». Επίσης, εξέφρασε την ελπίδα του για την αύξηση αυτών των συναντήσεων και ευχαρίστησε το Τμήμα Θεολογίας για τη θερμή φιλοξενία.
Οι παρεμβάσεις της συνάντησης άρχισαν με τον καθηγητή Παλαιάς Διαθήκης του Τμ. Θεολογίας ΑΠΘ κ. Μιλτιάδη Κωνσταντίνου, με θέμα «η ευθύνη των μελών της Εκκλησίας για Οικουμενική προσέγγιση στην Ελλάδα».
Ο κ. Κωνσταντίνου τόνισε στην ομιλία του πως το αίτημα συμφιλίωσης των ανθρώπων σήμερα προβάλλει ολοένα και πιο επιτακτικό, ενώ έκανε λόγο και για την ευθύνη των χριστιανών προς την επίτευξη του αιτήματος αυτού. Αναφερόμενος στον οικουμενικό διάλογο, επισήμανε ότι οι λόγοι που προχωρεί με αργά βήματα είναι πολλοί και τις περισσότερες φορές μη θεολογικοί.
Αξιοσημείωτη η τοποθέτηση του για τις σχέσεις των χριστιανών μεταξύ τους, λέγοντας συγκεκριμένα ότι «είναι άριστη η συνεργασία ορθοδόξων, ρωμαιοκαθολικών και προτεσταντών σε διεθνές επίπεδο είτε στο πλαίσιο των διμερών διαλόγων είτε στο πλαίσιο του Παγκοσμίου Συμβουλίου των Εκκλησιών ενώ στην Ελλάδα οι σχέσεις τους είναι ψυχρές και εχθρικές».
Ο κ. Κωνσταντίνου, ακόμη, σημείωσε πως η ενότητα δεν είναι μια απλή έννοια και δεν σημαίνει απλώς μια ομοιομορφία. Ολοκλήρωσε τον λόγο του με την αρχή της προσπάθειας προσέγγισης των χριστιανών η οποία είναι η «αρχή της Αγάπης» και της ετοιμότητας για θυσία. «Οι χριστιανοί θα πρέπει να καλλιεργήσουν την πνευματικότητά τους ώστε να αποκτήσουν ταπείνωση και κυρίως διάκριση η οποία, σύμφωνα με τους ορθόδοξους ασκητές, είναι δωρεά του Θεού και ύψιστη αρετή», είπε συγκεκριμένα.
Δεύτερος ομιλητής ήταν ο καθηγητής Οικουμενικής Κίνησης του Τμ. Θεολογίας κ. Στυλιανός Τσομπανίδης με θέμα «ο ανοικτός ορίζοντας των νέων προγραμμάτων σπουδών του μαθήματος των Θρησκευτικών προς την πολύμορφη οικουμένη».
Ο κ. Τσομπανίδης τόνισε ότι «αυτό που αποτελεί καινούργιο στοιχείο στα νέα βιβλία των Θρησκευτικών είναι το αυθεντικό χριστιανικό μήνυμα, το οποίο είναι υπερφυλετικό, υπερεθνικό και οικουμενικό, στην κατανόηση της πολυπολιτισμικής, πολυφυλετικής και πολυθρησκευτικής δομής των σύγχρονων κοινωνιών και στη συνειδητοποίηση της ανάγκης για διαχριστιανική και διαθρησκειακή επικοινωνία και αλληλογνωριμία».
Στη συνέχεια της ομιλίας του, πρόσθεσε ότι «η πρόταση του νέου προγράμματος σπουδών διευρύνει τον ορίζοντα και παρουσιάζει ένα μάθημα ανοικτό, πλουραλιστικό και οικουμενικό». Επισήμανε, ακόμη, ότι «το μάθημα των θρησκευτικών είναι ανοικτό στη σύγχρονη κοινωνία, στη ζωή, στον πολιτισμό, στον κόσμο ολόκληρο. Και ναι μεν εμπνέεται από το παρελθόν, ενισχύεται όμως η δυναμική στάση του στο παρόν, με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον».
Στο τέλος της εισήγησής του ο κ. Τσομπανίδης εξήγησε ότι η φυσιογνωμία και ο χαρακτήρας του μαθήματος των Θρησκετικών άλλαξε με τα νέα προγράμματα σπουδών. Συγκεκριμένα επισήμανε ότι «το μάθημα έχει αναπλαισιωθεί εντελώς, είναι πιο ζωντανό, ανοίγει ορίζοντα στη σύγχρονη πολύμορφη οικουμένη, διαλέγεται με ζητήματα και προτεραιότητες που θέτει ο ραγδαία μεταβαλλόμενος σύγχρονος κόσμος και πολιτισμός, συμβάλλει στη συνειδητοποίηση της ανάγκης για διαχριστιανική και διαθρησκειακή επικοινωνία και αλληλογνωριμία, τονίζει την κοινή ευθύνη μέσα στο χώρο και τον χρόνο για την υπεράσπιση της ζωής του σύμπαντος κόσμου».
Τελευταίος ομιλητής ήταν ο δάσκαλος, θεολόγος και Συντονιστής Εκπαίδευσης κ. Φώτιος Διαμαντής με θέμα «η συνεισφορά του Μαθήματος των Θρησκευτικών στις απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής».
Ο κ. Διαμαντής ξεκίνησε την ομιλία του με μια ιστορική αναδρομή στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών του μαθήματος των Θρησκευτικών. Έπειτα, αναφέρθηκε στα σύγχρονα διδακτικά εγχειρίδια, παρουσιάζοντας τους κινδύνους και τις αναγκαιότητές τους, στον ρόλο του σχολείου «που συμβάλει στη διαμόρφωση ελεύθερων και δημοκρατικών προσωπικοτήτων».
Επισήμανε ότι «δεν είναι απλά προγράμματα αλλά προγράμματα που εντάσσονται σε ευρωπαϊκα κονδύλια και στοχεύουν στην ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας και συλλογικότητας». Ο κ. Διαμαντής τόνισε, επίσης, ότι το πιο σημαντικό στοιχείο είναι η παιδαγωγική διάσταση του θρησκευτικού λόγου και ότι αυτό έρχεται να υπηρετήσει το νέο πρόγραμμα σπουδών του μαθήματος των Θρησκευτικών.
Συντονίστρια της συνάντησης ήταν η Δρ Θεολογίας, πρ. Σχολική Σύμβουλος Θεολόγων, Μαρία Συργιάνη.
Για περισσότερα βλ. Orthodoxia.info
ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ: Μαρία Σερέτη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου