Ιστορική απόφαση ευθύνης χαρακτηρίζει την απόφαση της Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης να προχωρήσει στην ίδρυση «εισαγωγικής κατεύθυνσης μουσουλμανικών σπουδών», ο Πρόεδρος του Τμήματος Θεολογίας, Καθηγητής Χρυσόστομος Σταμούλης, ο οποίος μέσω του Amen.gr απαντά στον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης και σε όλους όσοι κάνουν λόγο για εγκληματική απόφαση. «Εάν η γνώση είναι έγκλημα, ναι με την απόφασή μας αυτή έχουμε εγκληματήσει», τονίζει ο Πρόεδρος του Τμήματος Θεολογίας ο οποίος υπερασπίζεται την ανεξαρτησία του Πανεπιστημίου και τονίζει ότι «οι Θεολογικές Σχολές στην Ελλάδα δεν ανήκουν στην Εκκλησία».
Διαβάστε τη σύντομη συνέντευξη που παραχώρησε στο Amen.gr ο Πρόεδρος του Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ, Καθ.Χρυσόστομος Σταμούλης
Ν.Π.: Ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης χαρακτηρίζει την απόφαση της Θεολογικής Σχολής για την ίδρυση Τμήματος Ισλαμικών Σπουδών σαν εγκληματική. Μπορεί η γνωριμία με το διαφορετικό αλλά και η δημιουργία της δυνατότητας να σπουδάσουν περί το Ισλάμ κάποιοι εκ των μουσουλμάνων συμπατριωτών μας χωρίς να χρειαστεί να πάνε εκτός Ελλάδος είναι δυνατόν να αποτελεί πράξη εγκληματική και απειλή για τα συμφέροντα της χώρας;
Καθ.Χρυσ.Σταμούλης:Εάν η γνώση είναι έγκλημα, ναι με την απόφασή μας αυτή έχουμε εγκληματήσει. Επειδή, όμως, αδυνατώ παντελώς να κατανοήσω τη σύνδεση της γνώσης με την εγκληματικότητα, πολύ δε περισσότερο την ταύτισή τους, πιστεύω βαθύτατα, ότι η απόφαση του Τμήματος Θεολογίας του Α.Π.Θ. για ίδρυση «εισαγωγικής κατεύθυνσης μουσουλμανικών σπουδών» είναι μια κρίσιμη και ως εκ τούτου ιστορική απόφαση ευθύνης. Συνδέεται με τη φυσιογνωμία του Τμήματος από την ίδρυσή του μέχρι και σήμερα, δηλαδή με την ακαδημαϊκή του ταυτότητα, η οποία βρίσκεται πάντα σε διάλογο με τις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας, τις ανάγκες του δημόσιου χώρου και την εθνική ακαδημαϊκή στρατηγική. Αυτό αποδεικνύεται και με τον μακρύ διάλογο που το Τμήμα έκανε τους τελευταίους δεκαοκτώ μήνες, τόσο εσωτερικά, όσο και εξωτερικά, με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς -ακόμη και με αυτούς που είχαν διαφορετική άποψη, όπως ο παναγιώτατος μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος- προκειμένου να διαμορφώσει πλήρη εικόνα για τα πράγματα, να ακούσει φωνές, να εκτιμήσει τα δεδομένα και να καταλήξει σε ένα πρόγραμμα ακραιφνώς ακαδημαϊκό και οπωσδήποτε ρεαλιστικό. Ένα πρόγραμμα με χαρακτηριστικά ανοιχτότητας, το οποίο σεβόμενο τη συνταγματικά κατοχυρωμένη διαφορετικότητα θα δίνει τη δυνατότητα στους έλληνες πολίτες που το επιθυμούν και κυρίως στους μουσουλμάνους έλληνες πολίτες να εξειδικευθούν στις μουσουλμανικές σπουδές με τρόπο υπεύθυνο και επιστημονικό, εντός του πανεπιστημιακού χώρου ενός μεγάλου Ιδρύματος όπως είναι το Α.Π.Θ.. Θα έλεγα μάλιστα ότι η γεωπολιτική θέση της Θεσσαλονίκης, ο πολιτισμικός και πολιτιστικός της χαρακτήρας, υποδεικνύει ένα τέτοιο άνοιγμα. Και το Α.Π.Θ. υπήρξε πάντα ανοιχτό σε τούτες τις προκλήσεις. Μη ξεχνάτε ότι πριν από λίγους μήνες η Φιλοσοφική μας Σχολή προχώρησε με ομόφωνη απόφαση της Συγκλήτου στην ίδρυση έδρας εβραϊκών σπουδών. Ευτυχώς βέβαια εκεί δεν είχαμε αντίστοιχες αντιδράσεις. Δεν ξέρω όμως τι θα γινότατε εάν προχωρούσε στην ίδρυση μιας τέτοιας έδρας το Τμήμα Θεολογίας.
Ν.Π.:Πόση σχέση έχουν οι σπουδές περί το Ισλάμ με τον ριζοσπαστικό Ισλαμισμό ή τον φονταμενταλιστικό Ισλαμισμό που δραστηριοποιείται σε άλλες χώρες και τον γνωρίζουμε μέσα από την τηλεόραση; Μήπως κάποιοι φοβούνται ότι στο Πανεπιστήμιο θα διδάσκονται και... πρακτικές Ιερού Πολέμου; Η μήπως ότι θα μιανθεί η Ορθόδοξη Θεολογία από την συνύπαρξή της με το Τμήμα Ισλαμικών Σπουδών υπό την σκέπη της Θεολογικής Σχολής;
Καθ.Χρυσ.Σταμούλης:Κοιτάξτε, η αλήθεια είναι πως η ίδρυση της κατεύθυνσης γίνεται σε μια στιγμή που ο κόσμος βιώνει με τον χειρότερο τρόπο τα αποτελέσματα του πολύτροπου φανατισμού και του φονταμενταλισμού. Σε μια εποχή όπου χριστιανικοί πληθυσμοί στην Ανατολή ή κυρίως σε αυτήν υφίστανται πραγματικές διώξεις από το φονταμενταλιστικό Ισλάμ και τους εκπροσώπους του. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει, θα έπρεπε να οδηγήσει σύμφωνα με κάποιες φωνές στην αναστολή της απόφασής μας. Έχω, όμως, την άποψη και μαζί μου το σύνολο σχεδόν των καθηγητών του Τμήματός μας, ότι η πιο μεγάλη ώρα είναι τώρα. Η ακαδημαϊκή μας παρέμβαση πρέπει να γίνει τώρα, τη στιγμή δηλαδή που η κρίση βρίσκεται στην κορύφωσή της. Σκοπός του πανεπιστημίου, σκοπός της παιδείας είναι η αποειδωλοποίηση, η απομαγικοποίηση του κόσμου και η ανάδειξη όλων εκείνων των στοιχείων του πολιτισμού που μπορούν να συγκροτήσουν κοινωνία και σχέση. Και είναι σαφές ότι το Ισλάμ-υποχείριο των εξουσιών που όλοι γνωρίζουμε από την τηλεόραση, δεν έχει ουδεμία σχέση με το πραγματικό Ισλάμ, όπως δεν έχει ουδεμία σχέση και η φονταμενταλιστική και φοβική Ορθοδοξία που τείνει να μας καλύψει εσχάτως, με την Ορθοδοξία της αγάπης, τη γη των παππούδων μας και των πατεράδων μας. Τη χώρα ενός μεγάλου Αντωνίου, ενός αγίου Μαξίμου Ομολογητού, ενός αγίου Γρηγορίου Παλαμά, ακόμη και τη γη ενός στρατηγού Μακρυγιάννη και ενός Παπαδιαμάντη∙ τη χώρα του αχωρήτου, τη χώρα των ζώντων, τον ίδιο τον Χριστό. Και με αυτό απαντώ νομίζω και στο τελευταίο σας ερώτημα περί μιάσματος. Μου είναι αδιανόητη αυτή η λογική. Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο έχει δεκάδες μουσουλμάνους φοιτητές, ακόμη και στις παραγωγικές σχολές του στρατού έχουμε μουσουλμάνους φοιτητές. Εδώ και τριάντα χρόνια σχεδόν στη Θεολογική μας Σχολή υπάρχει χώρος προσευχής των μουσουλμάνων φοιτητών της πόλης. Ποτέ δεν είχαμε προβλήματα. Είναι τιμή για τη νεοελληνική μας πραγματικότητα μια τέτοια πρακτική. Ο διπλανός μου «άλλος» είναι πρόσωπο κοινωνίας δεν είναι απειλή. Απειλή είναι η αδυναμία μας να βγούμε από τον εαυτό μας, τις συνήθειες μας και να αναμετρηθούμε γόνιμα με τον καιρό και τις ανάγκες του.
Για περισσότερα στο: ΑΜΕΝ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου