Κυριακή, 31 Μαΐου 2015

Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου: Δελτίο Τύπου για το συνέδριο στην Πράγα



Δελτίο Τύπου


Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε στις 22-24 Μαΐου στην Πράγα της Τσεχίας το Διεθνές Διδακτορικό και Μεταδιδακτορικό Συνέδριο, που διοργανώθηκε από την Προτεσταντική Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου του Καρόλου, με γενικό θέμα: «Η οικουμενική υποδοχή και κριτική της ορθόδοξης θεολογίας του 20ου αιώνα στην Εξορία και τη Διασπορά». Πρόκειται για το 5ο στη σειρά συνέδριο που διοργανώθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος «Η συμβολική διαμεσολάβηση της ολότητας στη δυτική Ορθοδοξία», το οποίο και χρηματοδοτήθηκε από τη Δημοκρατία της Τσεχίας. Η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου εκπροσωπήθηκε από τους επιστημονικούς συνεργάτες της, Νικόλαο Ασπρούλη (MTh., Υποψ. Δρ. Φιλοσοφίας, ΕΑΠ, περιοδικό Θεολογία) και Γιώργο Βλαντή (MTh. Βοηθό της Έδρας ορθόδοξης συστηματικής θεολογίας στο Πανεπιστήμιο Ludwig-Maximilians του Μονάχου, Γερμανία). Εκτός από τις κύριες εισηγήσεις κατά τη διάρκεια του συνεδρίου έλαβαν χώρα τρεις στρόγγυλες τράπεζες ενώ παρουσιάστηκε και ικανός αριθμός σύντομων ανακοινώσεων.

Κατά τη διάρκεια της πρώτης μέρας του συνεδρίου, μετά την εισαγωγική ομιλία της Δρ. Ivana Noble (Καθηγήτριας Οικουμενικής Θεολογίας, Προτεσταντική Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου του Καρόλου, Τσεχία) σχετικά με το θέμα του συνεδρίου, ο Δρ. Johannes Oeldemann (Johannes-Möhler Institut, Paderborn) ανέπτυξε το θέμα «Ζώντες ερμηνευτές του θησαυρού της παράδοσης: Οι καρποί και οι προκλήσεις από τη θεολογική και πνευματική συνάντηση μεταξύ Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών κατά το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα». Ο π. John Behr (Κοσμήτωρ και Καθηγητής Πατερικής Θεολογίας στο Θεολογικό Σεμινάριο του αγίου Βλαδίμηρου, Νέα Υόρκη, Η.Π.Α) μίλησε με θέμα «Από το συγχρονικό νου στη διαχρονική συμφωνία: επιστρέφοντας στους Πατέρες μετά από την νέο-πατερική περιπέτεια». Στην πρώτη στρόγγυλη τράπεζα που ακολούθησε υπό την προεδρία του Δρ. Tim Noble (ETF UK, Prague) συμμετείχαν η Δρ. Ελένη Κασσελούρη-Χατζηβασιλειάδη (Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο), ο Δρ. Christoph Schneider (Ινστιτούτο Ορθόδοξων Χριστιανικών Σπουδών, Cambridge) και ο Γιώργος Βλαντής. Στην στρόγγυλη αυτή τράπεζα συζητήθηκε μεταξύ άλλων το ερώτημα, πώς είναι δυνατό να προχωρήσουμε πέρα από τα σχήματα και τις ιδεολογικές στρεβλώσεις του Άλλου. Οι συμμετέχοντες στην στρόγγυλη αυτή τράπεζα κλήθηκαν να προβληματιστούν σχετικά με τη μακροχρόνια υπάρχουσα ένταση σχετικά με την ορθόδοξη υποδοχή της οικουμενικής κίνησης, όπως επίσης και για τον τρόπο υποδοχής των Ορθοδόξων από τους άλλους, αλλά και για τα διάφορα είδη αιχμαλωσίας της ορθόδοξης θεολογίας («βαβυλώνια αιχμαλωσία», αντι-δυτική αιχμαλωσία, νεο-πατερική αιχμαλωσία, εκκλησιοκεντρική αιχμαλωσία). Στην προοπτική αυτή συζητήθηκαν δύο περαιτέρω ερωτήματα: Τι σημαίνει ότι η ορθόδοξη θεολογία θα πρέπει να απελευθερωθεί; Ποια θετικά στοιχεία θα μπορούσαμε να προσλάβουμε από όλους αυτούς τους θεολόγους της εξορίας; Η πρώτη μέρα του συνεδρίου ολοκληρώθηκε με την παρουσίαση σύντομων ανακοινώσεων στο πλαίσιο τριών παράλληλων ομάδων, όπως μεταξύ άλλων: Zdenko Širka (PhD ABD, Jabok College and ETF UK, Prague) «Εναλλακτική ερμηνευτική ως απάντηση στις διάφορες ορθόδοξες προκλήσεις», Viorel Coman (Υποψήφιος Διδάκτωρ, Ρωμαιοκαθολική Θεολογική Σχολή, KU Leuven, Βέλγιο), "Radix Omnium Malorum Filioque Est" Μια κριτική θεώρηση των θέσεων του Vl. Lossky και του D. Staniloae για τη σχέση του filioque προς τη διδασκαλία περί Εκκλησίας», Marieke Maes (Fontys University, Ουτρέχτη, Ολλανδία) «Ελπίδα, ερμηνευτική και εσχατολογία- με βάση τη φιλοσοφία του Paul Ricœur», Filip Härtel (Υποψήφιος Διδάκτωρ, ETF UK, Πράγα, Τσεχία) «Πέντε λεπτά διαθρησκειακού διαλόγου στο έργο Anatheism του Richard Kearney», κλπ.

Κατά τη διάρκεια της δεύτερης μέρας του συνεδρίου και μετά την πρωινή προσευχή (η οποία είχε προετοιμαστεί από τους ορθοδόξους συμμετέχοντες και ήταν αφιερωμένη στην ειρήνη), έλαβε χώρα η συνεδρία με τίτλο «Πρόσωπα που ενσάρκωσαν τον οικουμενικό διάλογο και η επιρροή τους». Στη συνεδρία αυτή η Δρ. Ελένη Κασσελούρη- Χατζηβασιλειάδη μίλησε με θέμα «Η Elizabeth Behr-Sigel: Μια σημαντική ορθόδοξη και οικουμενική προσωπικότητα του 20ου αιώνα». Ο Δρ. Robert Svatoň (Θεολογική Σχολή Άγιος Κύριλλος και Μεθόδιος, Palacky University, Olomouc) μίλησε για τη σημαντική οικουμενική προσωπικότητα, τον καρδινάλιο και επιφανή στοχαστή “Tomáš Špidlík, ενώ ο Δρ. Stefan Höschele (Theologisch Hochschule Friedensau) παρουσίασε την προσωπικότητα του «Bert B. Beach», ως γεφυροποιού. Μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίας ακολούθησε η δεύτερη στρόγγυλη τράπεζα υπό την προεδρία του Δρ. Parush Parushev (IBTSC, Άμστερνταμ, Ολλανδία) και τη συμμετοχή του Νικόλαου Ασπρούλη, της Δρ. Anne Marie Reijnen (Καθολικό Ινστιτούτο, Παρίσι, Γαλλία) και της Δρ. Nevena Dimitrova (Σόφια, Βουλγαρία). Η στρόγγυλη αυτή τράπεζα ασχολήθηκε με τους ενδεχόμενους τρόπους ειλικρινούς συνάντησης και επικοινωνίας με τον άλλο. Επιπλέον ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες στην στρόγγυλη αυτή τράπεζα να προβληματιστούν και να σχολιάσουν ερωτήματα όπως τα ακόλουθα: Πώς μπορείτε να φανταστείτε την θεολογία ως ένα κοινό εγχείρημα; Σε ποιο βαθμό νομίζετε ότι είναι δυνατό και χρήσιμο να τεθούν σε παρένθεση τα επίθετα: Ορθόδοξος, Καθολικός, Προτεστάντης ...;. Κατά τη διάρκεια της απογευματινής συνεδρίας παρουσιάστηκαν δύο εισηγήσεις, η πρώτη από την Δρ. Anne Marie Reijnen με θέμα «Ένα χωριό ή μια πόλη; Διαφορετικά πρότυπα συμβίωσης οδηγούν σε διαφορετικά είδη εκκλησιολογίας», και η δεύτερη από την Δρ. Kateřina Bauerová (ETF UK Πράγα, Τσεχία) με τίτλο «Γεωγραφικοί και φαντασιακοί χώροι: Ο Sergei Bulgakov και η Joanna Reitlinger στην Πράγα». Η δεύτερη μέρα του συνεδρίου ολοκληρώθηκε με μια περιήγηση στην πόλη της Πράγας σε τρείς ομάδες. Η πρώτη ομάδα υπό την καθοδήγηση της Katerina Bauerová επισκέφτηκε τα μέρη όπου έζησαν οι Ρώσοι εμιγκρέδες στην Πράγα, η δεύτερη υπό την καθοδήγηση του Martin Kováč ακολούθησε τα βήματα της Χουσιτικής μεταρρύθμισης στην πόλη ενώ η τρίτη ομάδα υπό τον Filip Härtel επισκέφτηκε το μουσείο της μουσικής στην Πράγα.
Την Κυριακή (24 Μαίου), μετά την πρωινή Λειτουργία, έλαβε χώρα η τελευταία στρόγγυλη τράπεζα υπό την προεδρία του Γιώργου Βλαντή, με τη συμμετοχή των Δρ. Ivana Noble, Δρ. Kateřina Bauerová, Δρ. Tim Noble, Δρ. Parush Parushev, όπου και συζητήθηκε αναλυτικά με αφορμή το πενταετές αυτό πρόγραμμα, το ερώτημα για την τρέχουσα κατάσταση της ορθόδοξης θεολογίας. Την στρόγγυλη τράπεζα ακολούθησε συζήτηση με τη συμμετοχή όλων των συνέδρων, οι οποίοι είχαν την ευκαιρία να διατυπώσουν ερωτήματα στους διοργανωτές και να σχολιάσουν διάφορες όψεις του προγράμματος.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ένα από τα σημαντικότερα αποτελέσματα του προγράμματος αυτού υπήρξε η πρόσφατη έκδοση του βιβλίου με τίτλο The Way of Orthodox Theology in the West, foreword by Fr. J. Behr (St. Vladimir’s Seminary Press, Crestwood, NY 2015), το οποίο και φέρει την υπογραφή των Ivana Noble, Kateřina Bauerová, Tim Noble, και Parush Parushev. Σύμφωνα με τη συνοπτική περιγραφή του βιβλίου, η ιστορία της σχέσης της Ορθοδοξίας με τη Δύση παίζει έναν κεντρικό ρόλο στην οικοδόμηση της ορθόδοξης ταυτότητας. Η ιστορία αυτή έφτασε σε μια αποφασιστική καμπή κατά τη διάρκεια του εικοστού αιώνα. Ξαφνικά, οι Ορθόδοξοι στοχαστές, ιδιαίτερα εκείνοι που προέρχονταν από την πρώην Ρωσική Αυτοκρατορία, βρέθηκαν να ζουν σε ξένες χώρες, όντας αναγκασμένοι να προσεγγίζουν την Ορθοδοξία μέσα από την άλλη άκρη του καθρέφτη – τη Δύση. Ήταν ακριβώς εξαιτίας της Δύσης που οι Ορθόδοξοι θεολόγοι βρέθηκαν αντιμέτωποι με τη μεγαλύτερη πρόκληση για τη συλλογική θρησκευτική τους ταυτότητα: Τι σημαίνει να είσαι Ορθόδοξος μακριά από το περιβάλλον της Ανατολής;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου