ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ - Η ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΟΥ

Βασιλεύουσα, Νέα Ρώμη, Βυζάντιο, Επτάλοφος… Πόσες λέξεις – πόσα προσωνύμια κρύβονται μέσα στην έννοια της Πόλης! Της Κωνσταντινούπολης.

Σάββατο 24 Μαΐου 2014

Xρήστος Αραμπατζής (Αναπλ. Καθηγητής Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ), Χριστιανική Γραμματεία και Ερμηνεία Πατέρων, εκδόσεις Βάνιας, Θεσσαλονίκη 2013


H επιστήμη της Θεολογίας και, ειδικότερα, αυτό, που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε Ορθόδοξη Θεολογία, είναι, κατά βάση, προσανατολισμένη στην Πατερική Γραμματεία και Παράδοση. Οι Πατέρες είναι οι Άγιοι της Εκκλησίας, που φωτίζονται και χαριτώνονται, ώστε να εκφέρουν την αλήθεια της πίστεως, που οδηγεί στη σωτηρία. Ως θεολόγοι είναι πρωτίστως βιβλικοί. Ερμηνεύουν εκείνο, που αρχικά αποκαλύφθηκε, εκείνο, που αρχικά κατατέθηκε, εκείνο, του οποίου έλαβαν πείρα οι πρώτοι Χριστιανοί: ότι ο Ιησούς είναι ο Χριστός, ο Yιός του ζώντος Θεού, ο δημιουργός, συντηρητής και αναμορφωτής του κόσμου, ότι ο Ιησούς είναι και αληθινός Θεός και αληθινός άνθρωπος, και ότι ο Θεός είναι Τριάς προσώπων. Πατήρ, Yιός, Άγιον Πνεύμα. Βιώνουν την εμπειρία της Χάρης και εξ αυτής της εμπειρίας ορμώμενοι προσφέρουν το «χάρισμα» στο πλήρωμα της Εκκλησίας. Τα κείμενα των Πατέρων, ως κείμενα της Εκκλησίας υπομνηματίζουν την αποκάλυψη του Θεού μέσα στην ιστορία και αποτυπώνουν την εμπειρία αυτής της αποκάλυψης. Συγχρόνως, όμως, υπομνηματίζουν και την αγωνιώδη προσπάθεια του ανθρώπου να μυηθεί και να συμμετάσχει στη σωστική και θεωτική ενέργεια του Θεού μέσα στο συγκεκριμένο χωροχρονικό του πλαίσιο. Η προσπάθεια αυτή εμπεριέχει τόσο τις πιθανότητες επιτυχίας (ο λόγος της Εκκλησίας, οι όροι της Πίστεως, οι Κανόνες) όσο και τις πιθανότητες αποτυχίας και αλλοτρίωσης (οι ερμηνευτικές προτάσεις των αιρετικών και η διαφορά τους από τις προτάσεις και διαπιστώσεις των Πατέρων).
Η επιστήμη της Θεολογίας που αναπτύχθηκε κατά τον 20o αιώνα εντός του ελληνικού Πανεπιστημίου παρέμεινε, κατά το μάλλον ή ήττον, προσανατολισμένη στην Πατερική Παράδοση, καθώς εργάσθηκε με τα κείμενα των Πατέρων με σκοπό να κατανοήσει το βαθύτερο νόημα τους, τις συνθήκες κάτω από τις οποίες εγράφησαν, τους σκοπούς που υπηρέτησαν και, τέλος, τη σωτηριολογική τους διάσταση. Το ανά χείρας πόνημα σκοπό έχει να υπηρετήσει τις ανάγκες των μαθημάτων της Εκκλησιαστικής Γραμματολογίας και να αποτελέσει αφορμή δημιουργικής ενασχόλησης των φοιτητών και ερευνητών της Θεολογικής επιστήμης με τα κείμενα των Πατέρων.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου