ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ - Η ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΟΥ

Βασιλεύουσα, Νέα Ρώμη, Βυζάντιο, Επτάλοφος… Πόσες λέξεις – πόσα προσωνύμια κρύβονται μέσα στην έννοια της Πόλης! Της Κωνσταντινούπολης.

Σάββατο 19 Μαρτίου 2016

Θεολογικές Προσωπογραφίες: "Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Χρυσόστομος Παπαδόπουλος: Θεολογία και εκκλησιαστική ζωή στον Μεσοπόλεμο"

Η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου διοργανώνει στις 2 Απριλίου στο Βόλο (Συνεδριακό Θεσσαλίας, Μελισσάτικα, ώρα έναρξης 9.30 π.μ.), το τρίτο Συνέδριο της σειράς Θεολογικές Προσωπογραφίες με τίτλο «Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Χρυσόστομος Παπαδόπουλος: Θεολογία και εκκλησιαστική ζωή στον Μεσοπόλεμο». Σκοπός του Συνεδρίου είναι η μελέτη πτυχών της προσωπικότητας και του πολυσχιδούς έργου του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Αθηνών Χρυσόστομου Παπαδόπουλου (όπως λ.χ. μεταξύ άλλων, τη σχέση του με το ελληνικό και ρωσικό ακαδημαϊκό θεολογικό τοπίο, την μεταρρύθμιση της Εκκλησίας της Ελλάδος, το ζήτημα του ημερολογίου, τις σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας, κ.ά.).
Ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος Α΄ Παπαδόπουλος (1868-1938) ξεκίνησε την ιερατική του σταδιοδρομία σπουδάζοντας στην Ιωακείμειο Ιερατική Σχολή της Κωνσταντινούπολης. Κατόπιν συνέχισε τις σπουδές του στη Σχολή του Σταυρού στην Ιερουσαλήμ (1887-1888), στην Ευαγγελική Σχολή της Σμύρνης (1888-1889), στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών (1889-1891) καθώς και στις θεολογικές ακαδημίες του Κιέβου (1891-1893) και της Αγίας Πετρούπολης (1893-1895), όπου και αναγορεύτηκε διδάκτορας.
Διετέλεσε Καθηγητής στη Θεολογική Σχολή του Σταυρού Ιεροσολύμων (1895), και μετά τέσσερα χρόνια διευθυντής της, προϊστάμενος του Ιερού Ναού της Ευαγγελίστριας στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, διευθυντής στη Ριζάρειο Σχολή της Αθήνας (1911) και Καθηγητής της Εκκλησιαστικής Ιστορίας στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών (1914–1923). Στις 23 Φεβρουαρίου 1923, εξελέγη Αρχιεπίσκοπος Αθηνών, θέση την οποία διατήρησε μέχρι τον θάνατό του (1938). Το 1926 διορίσθηκε μέλος της νεοσύστατης τότε Ακαδημίας Αθηνών. Πρόκειται για μια σημαντική προσωπικότητα με πλούσια δράση και συγγραφικό έργο, η οποία δεσπόζει για αρκετά χρόνια τόσο στον εκκλησιαστικό βίο όσο και στη θεολογία της Ελλάδας του Μεσοπολέμου.
Με τη σειρά Θεολογικές Προσωπογραφίες, στο πλαίσιο της οποίας έχουν ήδη πραγματοποιηθεί δυο συνέδρια προς τιμήν του Παναγιώτη Ν. Τρεμπέλα (τα πρακτικά του οποίου ήδη κυκλοφορούν από το εκδοτικό τμήμα της Ακαδημίας, την Εκδοτική Δημητριάδος) και του Νίκου Νησιώτη, η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου φιλοδοξεί ακριβώς να ανοίξει ή μάλλον να συνεχίσει το διάλογο αυτό, μακριά από αφοριστικές ή εύκολες καταγγελίες αλλά με κριτική ματιά και ψυχραιμία να διατρέξει τους σημαντικότερους σταθμούς στην εξέλιξη της νεώτερης ελλαδικής θεολογίας, όπως αυτή αποτυπώνεται στο πολύπλευρο έργο επιφανών προσωπικοτήτων, όπως ακριβώς ισχύει με την περίπτωση του Αρχιεπισκόπου Χρυσόστομου Α΄ , οι οποίοι καταθέτοντας τον προσωπικό τους μόχθο, ανεξάρτητα από την επιτυχή ή όχι καρποφορία του, είχαν εξάπαντος ως έμφυτη αγωνία τη διακονία της ευαγγελικής αλήθειας και τον πλουτισμό τόσο της θεολογίας όσο και του «Κυριακού σώματος».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου